لنت ترمز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

هر خودرویی که حرکت می‌کند برای ایستادن نیازمند یک عامل است. لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین لوازم یدکی خودرو می‌باشد که اگرچه به چشم نمی‌آید امّا ایمنی سرنشینان به آن وابسته است. با وجود اهمیّت این قطعه متاسفانه بخش قابل‌ توجّهی از بازار به لنت‌های بی‌کیفیت تعلّق دارد.

لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام یک نقشی را ایفا می‌کنند. احتمالاً بسیاری از ما وقتی اسم از سیستم ترمز می‌آید، فقط لنت ترمز را می‌شناسیم. دلیل آن هم این است که این قطعه مصرفی بوده و باید بعد از مدت زمان مشخصی اقدام به تعویض آن نمود. لنت ترمز جزء مهم ترین اجزای سیستم ترمز می‌باشد که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید شروع به کار می‌کند. همانطور که می‌بینید و می‌دانید چرخ‌های خودرو به طرز عجیبی با سرعت بالا میچرخند و برای توقف هر چهار چرخ و ایستادن خودرو نیاز به فشار محکمی می‌باشد. لنت ترمز بیش از هر قطعه دیگری در معرض اصطکاک و گرمای زیاد قرار دارد. میزان اصطکاک این قطعه با کاسه و دیسک ترمز به حدی است که خودرو را در چند ثانیه متوقف می‌کند.

با این وصف، لنت‌های ترمز خیلی سریع‌ تر از سایر قطعات خودرو فرسوده می‌شوند و تعویض به‌ موقع آن‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. البتّه سرعت فرسودگی لنت به تعداد دفعات رانندگی و سبک رانندگی شما بستگی دارد.

 

برندهای معروف لنت ترمز:

  • پارس، آسیمکو (Asimco)
  • آیسین (Aisin)
  • ماندو (Mando)
  • های کیو (HI-Q)
  • تکستار (Textar)
  • الیگ (Elig)
  • گلد (Gold)
  • کویین (Queen)
  • بوش (Bosh)
  • والئو (Valeo)
  • بندیکس(Bendix) و ….

 

لنت ترمز سرامیکی

پدهای سرامیکی می تواند گرما را تحمل کنند
لنت های ترمز سرامیکی ممکن است گران باشند، اما ماشین های گرمای شدید تولید شده توسط ماشین های ترمز با عملکرد بالا را تحمل کنند.

گاوین لاورنس/گتی ایمیج

لنت های ترمز سرامیکی عملکرد ترمزگیری فوق العاده ای را ارائه می دهد، در طول زمان به خوبی فرسوده می شوند و بسیار سبک وزن هستند – همه اینها برای رانندگی با عملکرد بالا مهم هستند. خب بازم مشکل لنت ترمز سرامیکی چیه؟ آنها بسیار گران هستند.

لنتهای ترمز سرامیکی از الیاف سرامیکی، مواد پرکننده، مواد باندینگ ساخته شده و حتی ممکن است مقدار کمی الیاف مس نیز درون خود داشته باشند. آنجایی که این قطعات ترمز بسیار سخت است سرامیکی هستند، گرما را به خوبی دفع می‌کنند، که عملکرد را حتی پس از توقف‌های سخت مکر حفظ می‌کند. همچنین با استفاده از مکر خیلی آنها خراب نمی شوند. این معناست که آنها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز تولید می کنند – و غباری که تولید می کنند رنگ روشن تری دارد و به چرخ ها نمی چسبد. با این حال، به دلیل گران آنها بودن، لنت های ترمز سرامیکی هر نوع وسیله نقلیه ای مناسب برای مناسب است.

خودروهای اسپرتی که به طور معمول با سختی رانندگی می‌شوند – برای مثال به عنوان بخشی از مسابقات باشگاهی – می‌توانند از لنت‌های ترمز سرامیکی بهره ببرند. با این حال، معمولاً هر وسیله نقلیه دیگری با سایر مواد لنت ترمز به خوبی عمل می کند. برای اکثر مردمان، عملکرد اضافی لنت های ترمز سرامیکی ارزش هزینه را ندارد.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد لنت ترمزهایی که باعث شکستگی نمی شوند، بدانید.

لنت ترمز فلزی

لنت ترمز – یکی نو و دیگری استفاده شده است
لنت ترمز فلزی شاید رایج ترین لنت ترمز امروزی در خودروها باشد. لنت ترمز سمت چپ نو است. از پد سمت راست استفاده شده است.

دیو وایت/ISTOCKPHOTO

اکثر وسایل نقلیه در جاده ها دارای لنت ترمز فلزی هستند. اگر تعجب می کنید، این لنت های ترمز فقط صفحات فلزی را دارند. آنها معمولاً از آهن، مس، فولاد و گرافیت ساخته می‌شوند که همگی را با هم مخلوط کرده و به هم چسبیده و مواد را تشکیل می‌دهند.

دلیل رایج بودن این لنت ها ساده است — لنت های ترمز فلزی مقرون به صرفه و بادوام هستند. عملکرد خوبی ارائه می دهند و در آنها انتقال گرمای تولید شده توسط اصطکاک با روتورهای ترمز خوب هستند. نکته مهم لنت های ترمز فلزی سنگین بودن آنهاست که می تواند تأثیر منفی (کوچکی) در مصرف سوخت خودرو داشته باشد. همچنین، به دلیل اضافه وزن، لنت ترمز فلزی بهترین انتخاب برای رانندگی با عملکرد بالا نیست.

فلزی بودن لنت ها را بسیار سخت می کند. این چیزی است که آنها را بادوام می کند. اما از آنجایی که در لنت‌های ترمز فلزی «تقویت» وجود ندارد، می‌تواند باعث شود بیشتر روتور ترمز نسبت به سایر انواع لنت ترمز شود. لنت‌های ترمز فلزی به مقاومت می‌توانند خود را بسازند، اما آنها را بر دوام دیگر قطعات ترمز تأثیر می‌گذارند. در نهایت، لنت های ترمز فلزی زمانی که گرم هستند بهترین عملکرد را دارند. زمانی که یک وسیله نقلیه با لنت ترمز فلزی برای اولین بار در یک روز بسیار سرد حرکت می کند، ممکن است کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد تا لنت ترمز گرم شود.

برای اکثر مردمان، نکات مثبت لنت ترمز فلزی بیشتر از نکات منفی آن است، به خصوص که لنت ترمز فلزی برای توقف وسایل نقلیه سنگین سنگین کامیون خوب است.

 

 علائمی که نشان می دهد زمان تعویض لنت ترمز خودرو شما فرا رسیده است:

  1. سایش لنت های ترمز تا حد آخر لنت.
  2. شندین صدای بلند و ناهنجار هنگام ترمز گرفتن (بخصوص در سرعتهای بالاتر).
  3. پله شدن پدال ترمز و فشار دادن پدال تا آخرین حد ممکن برای توقف.
  4. پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخزن مربوطه برای پر کردن پشت پیستون های چرخ (جای خالی لنت).
  5. روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز در خودروهایی که به این سیستم مجهز شده اند.
  6. افزایش طول توقف کامل ماشین و حس کشیده شدن خودرو حتی با گرفتن پدال ترمز.
  7. چرب شدن سطح لنت به دلیل وجود مشکلات فنی در خودرو.
  8. شیشه کردن سطح لنت و ایجاد سطحی صاف و سیقلی روی لنت به دلیل کیفیت بسیار بد لنت.
  9. ایجاد ترک و شکستگی روی سطح لنت به دلیل ترمز زدن های متوالی و ناگهانی در سرعتهای بالا که باعث ایجاد دمای بیش از تحمل لنت می شود.
  10. طراحی بد لنت در لنت های غیر استاندارد و چسبیدن لنت به دیسک بدون ترمز زدن.

 

هشدارهای تعویض لنت ترمز خودرو

  • روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز پشت آمپر
  • شنیدن سر و صدا و سوت مکرر از چرخ خودرو
  • بالا آمدن ترمز دستی بیش از حالت عادی
  • پایین رفتن بیش از حد سطح روغن ترمز

 

برای خرید لوازم یدکی خودرو ، با کارشناسان یدک نما تماس بگیرید.