رابط چرخشی ( فنر ساعتی ) چیست ؟

رابط چرخشی چیست ؟

رابط چرخشی به دلیل نیاز به گردش فرمان در خودرو تعبیه شده و در اصل نقش یک رابط را دارد که کار اصلی آن برقراری ارتباط سیم‌های مربوط به کیسه ی هوا و بوق در زیرغربیلک به بالای غربیلک می‌باشد .

این قطعه به صورت معمول با ۳ عدد پیچ خودکار به زیرغربیلک و بر روی قطعه ای پلاستیکیه سفید رنگی مربوط به دسته راهنما و برف ‌پاکن نصب می شود .

با توجه به اینکه فنر ساعتی دائما در گردش است ، معمولا پس از مدتی دچار قطعی و پارگی می گردند که از نشانه های آن می توان به روشن شدن چراغ ایربگ ، از کار افتادن بوق ، از کار افتادن ریموت کنترل روی فرمان و از کار افتادن کروز کنترل اشاره نمود . البته پارگی رابط چرخشی از تنظیم نبودن فرمان هنگام زیروبند سازی و یا تعمیر ناقص غربیلک فرمان نیز اتفاق می افتد .

پس تا جایی که ممکنه از تعمیر جلو بندی و تعمیر رام موتور و باز و بسته کردن جعبه فرمان و کارهایی که باعث بهم ریختگی تنظیم فرمان و یا تعمیر ناقص جعبه فرمان می شود را به متخصص این حرفه بسپارید تا از اضافه شدن هزینه های اضافی جلوگیری کند .

مجموعه رابط چرخشی چیست و درکجا نصب می شود ؟

مجموعه ستون فرمان یا به اصطلاح ، تلسکوپی فرمان ، به یکی از اجزای سیستم فرمان خودرو میگویند که در ساختار خود از اجزا و مکانیسم‌های زیادی را تشکیل شده . خرابی هر یک از این اجزا مشکل ساز بوده و امکان یک رانندگی مطلوب و ایمن را از بین می برد .

این افسار مخفی ستون فرمان در اصل ، تنها شامل یک لوله می باشد که اتصال غربیلک فرمان را با جعبه فرمان برقرار می‌کند . طبیعتا به دلیل آن که نمی‌توان با توجه به فرم اتاق ، غربیلک را به صورت مستقیم به جعبه فرمان متصل کرد ، به یک قطعه ی رابط نیز احتیاج داریم .

این کار را چهار شاخ ستون انجام می دهد ٬ و این میله طولانی به دو بخش تقسیم می شود ٬ تا با یک تغییر راستا ، گشتاور چرخش دست های راننده به جعبه فرمان منتقل شود .

ستون فرمان برای اینکه در محل درست خود استیبل باشد ، به تعدادی قید نیاز دارد . این قید از پوسته ستون فرمان متشکل می شود . پوسته ستون فرمان ، باعث میشود میل فرمان در جای خود ثابت بماند و مجموعه رابط را به اسکلت داشبورد متصل کند .

برای چرخش راحت میل فرمان ، این میله از داخل پوسته ستون فرمان با تعدادی بلبرینگ در محل خود قید شده است . و در آخر یک کاور پلاستیکی خارجی برای پوشش کلی مجموعه در دور آن قرار گرفته .

مجموعه ستون فرمان سیستم و اجزای زیادی را ‌درون خود جای داده است . مهمترین جز آن ، مغزی استارت است . مغزی استارت به جز باز و بسته‌کردن مسیرهای اصلی شبکه برق خودرو، مامور قفل و خلاص‌کردن میل فرمان نیز هم می باشد .

مغزی فرمان پس از بستن سوئیچ ، زبانه خود در داخل ستون فرمان را خلاص کرده و بدین گونه با چرخش فرمان ، این زبانه درون سوراخ میل فرمان قفل و ثابت می‌شود . دسته راهنما و برف‌پاک‌کن از دیگر جزهای ستون فرمان است . اگر خودرو مجهز به کیسه هوا و کلید کنترل ‌روی فرمان باشد ، یک پد اتصال ملقب به کام یا ساعتی نیز در انتهای میل فرمان وصل می‌شود تا امکان لغزش اتصال بین سیم‌ها فراهم باشد .

بعضی از خودروها ستون فرمان قابل تنظیم دارند که امکان تنظیم زاویه ، ارتفاع و عمق ستون فرمان را با توجه به ابعاد راننده ممکن می‌کند . این مکانیسم می‌تواند به صورت مکانیکی و یا برقی باشد . در مدل مکانیکی با خلاص‌کردن یک اهرم امکان تغییر اجزای ستون فرمان متناسب به یک دیگر فراهم می‌شود . در مدل  برقی ، یک و یا دو موتور الکتریکی این ماموریت را انجام می‌دهند . بعضی ‌فرمان‌ها از نوع جاذب انرژی هستند . ستون فرمان این خودروها به گونه‌ای طراحی شده که درمواقع تصادف با اعمال نیرو از سینه راننده ، در درون خود جمع شوند . این حرکت را جزیی به نام فیوز در میل فرمان انجام می‌دهد . فیوز، جزیی از ستون فرمان است که جاذب انرژی بوده و میتواند فلزی یا پلیمری باشد. با وارد شدن نیرو، فیوز بریده و ستون فرمان جمع می شود ..