تنظیمات کولر خودرو و نکاتی که باید رعایت کرد

سیستم تهویه مطبوع خودروی شما برای جلوگیری از تأثیرات داغ گرمای تابستان تمرین می کند. باز کردن پنجره ها ممکن است کمی در مصرف گاز صرفه جویی کند، اما برای راحتی واقعی، می خواهید تهویه مطبوع را روشن کنید و اجازه دهید رطوبت را کاهش دهد. هر کسی می تواند به سادگی تنظیم دما را انتخاب کند. اما مهارت واقعی در تسلط بر آرامش وجود دارد .

برای این کار، مهندسان مرکز تست خودکار CR نکات مفیدی دارند که به شما کمک می‌کنند خودرو خود را سریع‌تر خنک کنید و در عین حال سوخت کمتری مصرف کنید .

از قبل خنک نشوید

تهویه مطبوع خودروی شما در هنگام رانندگی بسیار بهتر عمل می کند زیرا هرچه موتور سریعتر بچرخد، کمپرسور AC سریعتر کار می کند و به سیستم اجازه می دهد به طور موثرتری خنک شود .

با اجازه دادن به ماشینتان قبل از حرکت وقت و بنزین را تلف نکنید .

وقتی شروع به رانندگی کردید، کولر را روشن کنید و تمام پنجره ها را برای 10 تا 20 ثانیه باز کنید. حتی در گرم ترین روزها، هوای داخل خودرو بسیار گرمتر از هوای بیرون خواهد بود .

ممکن است فکر کنید که خنک کننده تهویه مطبوع را هدر می دهید. اما مدت زیادی طول می کشد تا AC شروع به خنک شدن کند، بنابراین شما در واقع به خنک کردن فضای داخلی کمک خواهید کرد .

پایین بروید

تنظیم روی کمترین دما و تنظیم فن باعث می شود تهویه مطبوع خودرو کارآمدتر شود، هوا کمتر خشک شود و در واقع می تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند. چرا اینطور است؟ در یک سیستم AC معمولی، هوا تا 38 درجه خنک می شود. اگر دما را بالاتر تنظیم کنید، در واقع سیستم را مجبور می کنید تا هوای خنک شده را دوباره گرم کند، که تلاش بیشتر و سوخت بیشتری را می طلبد .

چرخش مجدد نکنید

اگر مسافری در صندلی عقب دارید، حالت چرخش را خاموش کنید. این کار هوا را از جلوی کابین گرفته و آن را از طریق سیستم به عقب می‌کشد، بنابراین حتی اگر همه افراد جلو خنک می‌مانند، هوای پشت می‌تواند کهنه و داغ شود .

خاموش و روشن را خاموش کنید

اگر خودروی جدیدتری دارید که دارای سیستم استارت/استاپ خودکار است، آن را خاموش کنید. این ویژگی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اما برای بسیاری از خودروها می تواند از کارکرد کمپرسور تهویه مطبوع خودرو هنگام خاموش کردن موتور جلوگیری کند. در هوای بسیار گرم، می توانید به سرعت متوجه کمبود هوای خنک شوید، به خصوص اگر در یک چراغ توقف طولانی مدت یا در ترافیک توقف و حرکتی که به سختی در حال حرکت است گیر کرده اید .

مطمئن شوید که فیلترتان تمیز است

دفعه بعد که فرصت پیدا کردید، فیلتر هوای کابین خود را بررسی کنید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید. فیلتر کثیف از جریان هوای مطلوب جلوگیری می کند. در خودروهای جدیدتر، بررسی این فیلترها نسبتاً آسان است. اگر دیدید کثیفی زیادی روی آن انباشته شده است، وقت آن است که آن را تغییر دهید. اگر بتوانید خودتان فیلتر را تعویض کنید، می توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید. در بسیاری از خودروهای مدرن، فیلتر در پشت محفظه دستکش قابل دسترسی است .

 

 

 

کنترل خودکار آب و هوا

اگر سیستم تهویه مطبوع خودکار دارید، کاهش دما باعث خنک شدن سریع‌تر خودرو نمی‌شود. اکثر سیستم ها تمام تنظیمات فن و دما را به صورت خودکار انجام می دهند، بنابراین می توانید آن را تنظیم کرده و فراموش کنید .

وسایل نقلیه الکتریکی

این منصفانه است که بپرسیم آیا خودروهای برقی با استفاده از تهویه مطبوع و/یا صندلی‌های تهویه‌دار در تابستان جریمه‌ای دارند. Consumer Reports یک آزمایش چهار فصلی را روی چندین خودروی الکتریکی انجام داده است که تأثیر دمای بیرون را بررسی می کند. ما دریافتیم که در بین چهار فصل، رانندگی در یک روز آفتابی، مرطوب و با دمای متوسط 80 درجه، با وجود استفاده از تهویه مطبوع، بیشترین برد را داشته است. بنابراین بدون نگرانی خونسرد و راحت باشید

تهویه مطبوع خود را هر هفته در حالت یخ زدایی اجرا کنید

شما باید تهویه مطبوع خود را هر هفته به مدت 10 دقیقه در حالت یخ زدایی در خنک ترین حالت و با حداکثر سرعت فن اجرا کنید. این به حفظ فشار گاز کمک می کند، کمپرسور شما را به خوبی کار می کند، رطوبت را تمیز می کند و از کپک زدن جلوگیری می کند .

این شامل اجرای تهویه مطبوع شما در زمستان است که به حذف رطوبت کمک می کند و به خوبی برای مه زدایی شیشه جلو کار می کند .

ا سی را روی سردترین تنظیم قرار دهید

تهویه مطبوع خودروی شما زمانی کارآمدتر است که روی کمترین دما تنظیم شود و فن برای راحتی آن تنظیم شود. اکثر سیستم های تهویه مطبوع هوا را تا 3-4 درجه سانتیگراد خنک می کنند. دمای بالاتر سیستم را مجبور می کند تا هوا را دوباره گرم کند و سوخت بیشتری می سوزاند .

ماشین خود را تمیز نگه دارید

آلودگی و باکتری ها می توانند بر سیستم تهویه مطبوع خودرو شما تأثیر منفی بگذارند. با تمیز کردن، گردگیری و جاروبرقی مرتب، کثیفی و زباله را دور نگه دارید .

اصل یخچال

سیستم تهویه مطبوع بر اساس اصل مشابه یخچال کلاسیک کار می کند. یک کمپرسور که در خودرو توسط موتور با تسمه V حرکت می کند، گاز خاصی را فشرده می کند که در این فرآیند داغ می شود. در کندانسور، گاز توسط جریان هوا خنک می شود و به مایع تبدیل می شود. به محض اینکه فشار در مدار خنک کننده کاهش یابد و مبرد دوباره تبخیر شود، تا حدود 2 درجه سانتیگراد خنک می شود. در طی انتقال به حالت گازی، گرما توسط مبرد از هوا خارج می شود، به طوری که نسیم خنکی از دریچه ها به داخل خودرو جاری می شود .

ا سی در دمای زیر 5 درجه سانتیگراد خاموش می شود

در دمای بیرونی کمتر از 5 درجه سانتیگراد، سیستم تهویه مطبوع خود را خاموش می کند. کمپرسور که مسئول عملکرد خنک کننده است، در غیر این صورت می تواند اواپراتور را منجمد کند. اگر دمای هوا زیر 5 درجه سانتیگراد است، باید به طور مرتب شیشه جلو را تمیز کنید، زیرا شیشه جلوی کثیف ذرات هوای مرطوب را راحتتر به هم چسبانده و در نتیجه سریعتر از شیشه تمیز مه می گیرد. برای از بین بردن رطوبت هوا، به عنوان مثال، می توانید یک کیسه نخی پر از خاک گربه یا یک دانه دانه مخصوص را روی داشبورد قرار دهید .