آشنایی با واتر پمپ و نقش آن در خودرو

واتر پمپ خودرو چیست؟

واتر پمپ یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد، از این رو فرسوده شدن یا از کار افتادگی این قطعه خوردوی شما را از حرکت باز می دارد. این قطعه را باید یکی از مهمترین قطعات خودرو دانست و همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه اصلی آن به جریان در آوردن مداوم آب و مایع ضد یخ و ضد جوش در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است.

 

واتر پمپ چه وظیفه ای دارد ؟

واتر پمپ نیز جزء مهم ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور می باشد. به گردش در آوردن آب، در داخل پوسته ی موتور و اطراف سیلندر ها نیز از وظایف واتر پمپ می باشد.

همچنین این قطعه ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو می رساند، و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. پس واتر پمپ همواره کمک می‌کند تا خودروی شما در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. در نتیجه اگر واتر پمپ درست عمل کند، خودروی شما در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌رود، به همین علت باید همیشه هوای واتر پمپ اتومبیلتان را داشته باشید.

 

خرابی واترپمپ خودرو

خرابی های احتمالی که پمپ آب ماشین ما می تواند ایجاد کند، معمولاً به دلیل فرسودگی یا نگهداری ضعیف قطعه است. در پاسخ به سوال پرسیده شده می توان این نکته را مشخص کرد که در صورت خرابی پمپ آب با موارد زیر مواجه خواهیم شد:

افزایش دمای موتور، زیرا مایع خنک کننده کافی برای کاهش آن دریافت نمی کند.

نشانگر دما:

هر زمان که پمپ آب خودرو آسیب ببیند، این نشانگر روی داشبورد روشن می‌شود که نشان‌دهنده ایراد است.

نشتی مایع خنک کننده:

آسیب به المنت می تواند باعث نشتی مایع خنک کننده شود که نشانه واضحی از فرا رسیدن زمان تعویض پمپ آب است.

وجود صداهای عجیب و غریب:

هر زمان که در هر یک از محورها یا تیغه های المنت خرابی یا خرابی وجود داشته باشد، این ناراحتی پیش خواهد آمد.
آیا هر یک از علائم ذکر شده در بالا را در وسیله نقلیه خود مشاهده کرده اید؟ آیا فکر می کنید ما در این راه چیزی را جا گذاشته ایم؟

عمر مفید واترپمپ چقدر است؟

عوامل متعددی بر عمر مفید پمپ آب خودروی ما تأثیر می‌گذارند که به شرح زیر است:

کیفیت و تنظیم المنت: المان های زیادی از خودرو وجود دارد که باید با کیفیت خرید کرد وگرنه عمر مفید آن بسیار کمتر می شود.
تعمیر و نگهداری سیستم: انجام یک سری دستورالعمل های تعمیر و نگهداری عمر مفید هر عنصر را تا حد زیادی افزایش می دهد.
با در نظر گرفتن موارد فوق و بسته به مشخصات پمپ آبی که خودروی شما از آن استفاده می کند، می توان گفت که عمر مفید آن بین 5 سال یا 120000 کیلومتر در 10 سال و 240000 کیلومتر خواهد بود.

 

عمر و مشخصات پمپ آب و در مورد خودروهای برقی چطور؟

هر وسیله نقلیه برقی همانطور که از نامش پیداست باید در کارکرد خود از پمپ آب برقی استفاده کند.در مورد چیست؟ویژگی ها و عملکردهای اصلی این نوع المنت چیست؟

همانطور که در بخش «انواع پمپ آب» گفتیم، می‌توانیم پمپ‌های برقی را پیدا کنیم که برای تضمین عملکرد خودرو ضروری هستند و به آن اجازه می‌دهند بدون تحمل گرمای بیش از حد به گردش درآید.

وظیفه پمپ آب برقی چیست؟ این قطعه وظیفه انتقال مایع خنک کننده از رادیاتور به هر یک از قسمت های مورد نیاز پیشرانه را بر عهده دارد. در این نوع پمپ ها اهمیت نیازهای سیستم تبرید افزایش می یابد تا بتوان دمای ایده آل را در آن حفظ کرد

مزایای پمپ آب برقی چیست؟

پمپ آب یک وسیله نقلیه برقی، مانند بقیه موارد، عنصر بسیار مهمی در عملکرد موتور است، حال، مزایایی که این قطعه برای خودرو به ارمغان می آورد چیست؟ آنها را کشف کنید!

از مزایای پمپ آب در این نوع خودرو موارد زیر را می یابیم:

مصرف انرژی کمتر: یک پمپ آب برقی برای کار به نیروی بسیار کمی نیاز دارد، در حالی که اتلاف انرژی که تولید می کند بسیار کم است.
گردش خوب مایع خنک کننده به موتور: برخلاف پمپ های آب مکانیکی، یک پمپ الکتریکی از موتور الکتریکی برای پشتیبانی از خود استفاده می کند و فشار مایع خنک کننده همیشه بالا است. با این کار، سیستم می تواند بهتر و سریعتر خنک شود.
اصطکاک کمتر: این نوع پمپ ها میزان اصطکاک را به بهترین شکل ممکن کاهش می دهند و عملکرد خود را تا حد امکان بهینه و تنها در صورت درخواست اعمال می کنند.

قیمت پمپ آب چقدر است؟ و تعمیرش؟

هنگامی که یکی از اجزای مکانیک ماشین ما خراب یا از کار می افتد، اولین چیزی که باید در نظر بگیریم این است که آیا خودمان تعمیر را انجام می دهیم یا برعکس، خودرو را به کارگاه مورد اعتماد خود می بریم.

در گزینه اول، تعمیر پمپ آب به تنهایی، بسته به نوع خودرو و مدل خودرو، فقط باید قیمت المنت را بپردازیم که بین 60 تا 150 یورو است.و
اگر گزینه دوم یعنی بردن ماشین خود به کارگاه را انتخاب کنیم، هزینه تعمیر این قطعه به کل هزینه کار و ساعات سرمایه گذاری بستگی دارد که به طور کلی حدود 400 یورو است.
آیا قبلاً تصمیم گرفته اید که چگونه این کار را انجام می دهید؟ به نظر شما بهترین گزینه با توجه به مورد و نیاز شما چیست؟ به یاد داشته باشید که اگر خودتان این کار را انجام می دهید، یک سری دستورالعمل ها را در نظر بگیرید. هر یک از شک های خود را در نظرات با ما در میان بگذارید!
عنوان خنک کننده عمل کند ، به خصوص در خودروهای مدرن که کلر می تواند آن را با واکنش با برخی از مواد موجود در آن اکسید کند. آنها برای آخرین نسل استفاده می شوند. موتورها این نه تنها بر خود پمپ تأثیر می گذارد، بلکه بر عناصری مانند رادیاتور یا سرسیلندر و سایر موارد نیز تأثیر می گذارد.

 

برای خرید لوازم یدکی خودرو ، با کارشناسان یدک نما تماس بگیرید.