آشنایی با انواع پمپ بنزین خودرو

 

در خودرو قطعه ای به نام پمپ بنزین وجود دارد که به دلیل عملکرد ضروری آن در سیستم تزریق و/یا کاربراتور شناخته شده است که به طور مداوم به گردش سوخت خودرو کمک می کند

پمپ سوخت یک وسیله مکانیکی یا الکتریکی است که دور از موتور خودرو نصب می شود.

وظیفه پمپ بنزین این است که آن را “پمپ” می کند – این سوخت از مخزن سوخت به موتور می رسد و آن را به یکی از مهم ترین مکانیسم های موتور تبدیل می کند .

مقاله زیر پمپ بنزین را با جزئیات بیشتری از عملکرد، نوع، ویژگی های مشکل تا نحوه مراقبت از این قطعه خاص خودرو توضیح می دهد .

عملکرد پمپ سوخت خودرو

به طور کلی عملکرد پمپ بنزین در خودروها و موتورسیکلت ها تنها یک کار یعنی پمپاژ سوخت از باک است. سوخت موجود در مخزن پمپ می شود تا به محفظه احتراق جریان یابد. پس از آن، سوخت به انرژی تبدیل می شود که در راه اندازی موتور خودرو نقش دارد. با این حال، عملکرد آن در مواجهه با نوع خودرو می تواند چند برابر شود .

در دنیای خودرو بر اساس نوع خودرو، عملکرد پمپ بنزین به دو دسته تقسیم می شود. در خودروهای سیستم تزریق، پمپ بنزین برای پمپاژ سوخت از مخزن به انژکتور عمل می کند. در حالی که در خودروی سیستم کاربراتوری است، به جای آن سوخت موجود در باک را به کاربراتور پمپ می کند .

انواع پمپ سوخت

پمپ بنزین به 2 نوع تقسیم می شود. در زیر توضیح دقیق تری از انواع بر اساس نحوه کار اجزای آنها ارائه شده است .

پمپ سوخت مکانیکی

اولین نوع پمپ سوخت، پمپ سوخت مکانیکی است. نیروی محرکه پمپ سوخت مکانیکی در موتور دیزل، سرعت موتور متصل به تسمه است. در سایر موتورهای خودرو، حرکت این جزء مکانیزم میل بادامک است که روی سرسیلندر قرار دارد .

پمپ سوخت الکتریکی

نوع دوم پمپ بنزین، پمپ سوخت الکتریکی است. این نوع پمپ سوخت نیز وجود دارد که از یک موتور الکتریکی استفاده می کند که نیروی محرکه آن برق است که به سمت موتور محرکه می رود. این نوع قطعه بیشتر به 2 زیرگروه تقسیم می شود، یعنی مدلی که از دیافراگم پلاتین استفاده می کند و مدل معمولی که معمولاً در خودروهای سیستم تزریق یافت می شود .

علائم مشکل در پمپ سوخت

همانطور که می دانید قطعات خودرو ممکن است آسیب ببینند و باعث شوند خودرو نتواند به طور عادی کار کند. برای عملکرد بهینه، تمام قطعات آسیب دیده از جمله پمپ بنزین نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. برای شناسایی این امر لازم است ویژگی های پمپ سوخت مشکل ساز را بدانیم. موارد زیر علائم یا نشانه هایی هستند که پمپ بنزین مشکل یا آسیب دیده است .

راه اندازی ماشین سخت است

در خودروهایی که راه اندازی آن ها مشکل است، می توان مشکلات یا آسیب به پمپ بنزین را شناسایی کرد. هنگامی که کلید احتراق روشن است، باید صدای زمزمه را از باک بنزین بشنوید. در صورت شنیدن، مطمئناً ماشین به راحتی می تواند راه اندازی شود. اگر صدای وزوز ضعیف باشد و/یا صدای وزوز منتشر نکند، مطمئنا پمپ بنزین مشکل دارد و ماشین به سختی روشن می شود، حتی ممکن است خاموش شود .

چراغ نشانگر تزریق چشمک زن

هنگامی که چراغ نشانگر تزریق چشمک می زند، حتی به طور مداوم روشن می شود، این می تواند نشانه ای از مشکل بودن پمپ بنزین باشد. هنگام تشخیص مشکلات پمپ بنزین، باید این بخش را بررسی کنید. همچنین این چراغ روی داشبورد در کنار فرمان قرار دارد .

 

 

چگونه از پمپ بنزین مراقبت کنیم

تعمیر و نگهداری قطعات خودرو از جمله پمپ بنزین قطعا ضروری است. تعمیر و نگهداری پمپ سوخت شامل تمیز کردن منظم مخزن حداقل یک بار در سال است. همچنین باید هر 6 ماه یکبار پمپ و همچنین نازل انژکتور و فیلتر را هر 15000 کیلومتر تمیز کنید .

 

چگونه بفهمم مشکل پمپ بنزین دارم؟

ایجاد صدای ناله بلند – و منظورم بچه های شما در صندلی عقب نیست! به طور کلی، پمپ بنزین وقتی موتور در حال کار است، صدای زمزمه کمی ایجاد می کند. با این حال، اگر در حین دویدن شروع به ایجاد صدای ناله یا زوزه بلند کرد، مشکل دارید .

برای شروع مشکل دارید؟ آیا لنگ زدن بیشتر از حد معمول طول می کشد؟ این نشانه دیگری است که پمپ بنزین شما با گذشت زمان فرسوده و ضعیف می شود .

هنگامی که بیش از 10 دقیقه با سرعت بالا در بزرگراه حرکت می کنید، صدای پاشیدن/تف کردن از موتور شما می آید. موتور به طور معمول کار می کند سپس ناگهان برای مدت کوتاهی پراکنده  می کند و به حالت عادی باز می گردد. این شایع ترین علامتی است که می بینیم .

توقف زمانی که وسیله نقلیه داغ است. یک موتور داغ همراه با خاموش شدن اغلب می تواند نشان دهد که پمپ بنزین شما مشکلی دارد و نیاز به تعویض دارد .

هنگام رانندگی از تپه، حمل بار بزرگ یا هنگام شتاب گرفتن، قدرت را از دست می دهید. خودرو احساس می‌کند که نمی‌تواند قدرت لازم برای بالا رفتن از تپه را حفظ کند .

وقتی سرعت ثابتی را حفظ می کنید، افزایش می یابد. وقتی با سرعت مجاز رانندگی می کنید و احساس می کنید کسی پدال گاز را فشار داده است، اما شما این کار را نکرده اید .

مصرف سوخت بیشتر آیا بیش از حد معمول پر می کنید؟ این نشانه دیگری است مبنی بر اینکه پمپ بنزین در حال خروج است زیرا سوخت بیشتری از مقدار مورد نیاز برای توزیع در موتور ایجاد می کند .

شروع نشدن موتور همچنان میل لنگ می‌زند اما خودرو به دلیل کمبود سوخت روشن نمی‌شود و این بدان معناست که پمپ بنزین کاملاً از کار افتاده است. این شدیدترین علامتی است که می بینیم.

 آیا پمپ بنزین قابل تعمیر است یا باید تعویض شود؟

امکان تعمیر پمپ بنزین وجود دارد با این حال، بدست آوردن قطعات متعددی که پمپ بنزین را تشکیل می دهند، دشوار است .

من متوجه شده ام که تعویض پمپ بنزین مقرون به صرفه تر از تعمیر آن است ..

این یک کار دشوار است و پمپ بنزین بخشی جدایی ناپذیر از خودرو است .

بنابراین، توصیه می کنیم که توسط یک تکنسین مجرب نصب شود .