شمع و وایر شمع خودرو و وظیفه آن

شمع ها در خودروهای بنزینی یافت می شوند و نباید آنها را با شمع های برق در خودروهای دیزلی اشتباه گرفت. نقش شمع ایجاد جرقه لازم برای احتراق مخلوط هوا/سوخت و در نتیجه راه اندازی خودرو است.

شمع خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

شمع ها در محفظه احتراق موتور قرار دارند. آنها یک عنصر ضروری برای استارت صحیح خودروهای بنزینی یا LPG هستند. از سوی دیگر، در خودروهای دیزلی، این شمع‌ها هستند که وظیفه راه‌اندازی را بر عهده دارند.

یک شمع از دو الکترود تشکیل شده است که جریان را از شمع عبور می دهد. الکترود اول در انتهای نوعی میله فلزی در مرکز شمع و الکترود دوم روی پایه قرار دارد که به دیواره سرسیلندر پیچ شده است.

دو الکترود توسط یک عایق از هم جدا می شوند. جرقه زمانی اتفاق می افتد که جریان بین دو الکترود عبور می کند. شمع ها در سرسیلندر ثابت می شوند تا الکترودها به محفظه احتراق برسند.

برای اینکه ماشین شما به درستی روشن شود، جرقه تولید شده توسط شمع ها باید بهینه باشد. این جرقه در منشا احتراق هوا-سوخت و در نتیجه شروع به کار است. اگر مخلوط هوا و سوخت کاملاً متعادل نباشد، ممکن است مواد نسوخته ای وجود داشته باشد که در نهایت در سیستم اگزوز شما رسوب کند یا ماشین شما به سادگی قادر به استارت زدن نباشد.

چند شمع در خودرو وجود دارد؟

در یک ماشین، به تعداد سیلندرهای شمع وجود دارد: در واقع، هر سیلندر موتور یک شمع وجود دارد. بنابراین شما می توانید چهار شمع بر روی ماشین خود داشته باشید، اما همچنین سه، شش، هشت یا حتی دوازده!

کدام شمع را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب شمع های خود، ساده ترین راه این است که به مرجع شمع هایی که قبلاً روی خودروی شما نصب شده اند نگاه کنید. این مرجع را روی پایه شمع ها خواهید یافت.

اگر خودتان شمع‌های خود را تعویض می‌کنید، به یاد داشته باشید که قبل از تعویض شمع‌ها اندازه‌گیری کنید. همیشه به قطر، طول و شاخص گرمای شمع های خود نگاه کنید تا از هرگونه غافلگیری ناخوشایند در هنگام نصب شمع های جدید جلوگیری کنید.

به عنوان یک قانون کلی، شما باید هر 25000 مایل شمع های خود را چک کنید. اما به یاد داشته باشید که برای بررسی توصیه های سازنده خود به دفترچه تعمیر و نگهداری خود نگاه کنید. همچنین توجه داشته باشید که توصیه می شود همه شمع ها را همزمان تعویض کنید. در غیر این صورت، ممکن است باعث عدم تعادل احتراق شود.

برخی از علائم نیز وجود دارند که به شما می گویند که آیا شمع های شما مرده هستند:

  • موتور شما قدرت خود را از دست می دهد.
  • متوجه مصرف بیش از حد سوخت می شوید.
  • وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول آلودگی دارد.

اگر کمی خوش دست هستید و می‌دانید چگونه به شمع‌های خود دسترسی داشته باشید، ظاهر فیزیکی آن‌ها نیز می‌تواند وضعیت آنها را رونویسی کند:

اگر الکترود شمع فرسوده شده است: احتمالاً زمان تعویض آن با یک الکترود جدید فرا رسیده است. اگر الکترود سوخته باشد، شمع جرقه باید با یک کولر تعویض شود.
اگر رسوبات سیاه را مشاهده کردید اما خشک هستند: احتمالاً فیلتر هوا معیوب است.
اگر متوجه رسوبات روغنی شدید: احتمالاً روغن زیادی در محفظه احتراق شما وجود دارد. وقت آن رسیده است که شمع های خود را با یک مدل شمع داغ تر تعویض کنید.

چگونه شمع های خودرو خود را تست کنیم؟

نحوه تست شمع

در صورت بروز علائم شمع معیوب، می توانید قبل از تعویض آن را تست کنید تا مطمئن شوید که منشاء نقص در آن است.

یکی از راه های تست شمع گرفتن مولتی متر و قرار دادن آن در حالت ولت متر است.

دو سیم مولتی متر را به هم وصل کنید تا از مقاومت پایه دستگاه مطلع شوید. سپس سرب مشکی مولتی متر را به قطب منفی باتری و سرب قرمز رنگ را به پایه شمع وصل کنید.

شما باید مقدار مقاومت پایه مولتی متر را از مقدار نمایش داده شده کم کنید تا مقدار مقاومت شمع را بدست آورید. این مقدار باید بین 0.6 تا 2 اهم باشد. اگر نه، پس شمع خراب است.
معیوب

چگونه شمع ها را تعویض کنیم؟

شمع را عوض کن

برای تعویض شمع های خود، باید عناصری را که مانع از دسترسی شما به شمع ها می شوند حذف کنید. بسته به خودرو، لازم است منیفولد ورودی یا فیلتر هوا را بردارید. سپس می توانید شمع ها را بردارید و آنها را با شمع های مشابه جایگزین کنید.

قبل از شروع به تعویض شمع، موتور را خاموش کنید و بگذارید خنک شود تا از خطر سوختگی جلوگیری کنید. سپس ترمینال منفی باتری خود را جدا کنید. سپس تمام عناصری که می توانند مانع دسترسی به شمع ها شوند (منیفولد ورودی، جعبه فیلتر هوا و غیره) را بردارید.

برای دسترسی به شمع ها، اگر شمع های شما به سیم وصل است، آن را نکشید و شمع را از درپوش بگیرید. به یاد داشته باشید که کدام سیم مربوط به کدام سیلندر است.

اگر شمع های شما به سیم پیچ احتراق سطح شیب دار متصل هستند، به سادگی کانکتور شمع را جدا کنید. اگر شمع های شما به یک سیم پیچ مدادی متصل است، باید کانکتورها را یکی یکی جدا کنید.

سپس باید شمع را شل کنید و سپس آن را با دقت خارج کنید.

 

مرحله 3: شمع های جدید را نصب کنید

نصب شمع های جدید
همیشه بررسی کنید که شمع های جدید مشابه شمع های قدیمی هستند. قسمتی که شمع را در خود جای می دهد را تمیز کنید تا هیچ سپرده ای نداشته باشد. شمع را نصب کنید سپس آن را با آچار شمع محکم کنید. سپس سیم پیچ یا سیم را دوباره جمع کنید، عناصری را که جدا کرده بودید دوباره جمع کنید و در نهایت باتری را دوباره وصل کنید.

 

برای خرید لوازم یدکی خودرو ، با کارشناسان یدک نما تماس بگیرید.