کدام کمک فنر برای خودروی شما مناسب است؟| کمک فنر ایندامین

کدام کمک فنر برای خودروی شما مناسب است؟| کمک فنر ایندامین

یکی از سوالاتی که ذهن هر دارنده ی خودرو را ممکن است به خود مشغول کند، این است که کدام کمک فنر برای خودرویشان مناسب است؟ با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به این سوال، شما را با فنر، کمک فنر و وظایف آن ها در خودرو آشنا سازیم و سپس به معرفی کمک فنر ایندامین و بررسی ویژگی های آن می پردازیم.

وظیفه ی فنر خودرو چیست؟

فنر و کمک فنر خودرو از مهم ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند؛ دیگر اجزای سیستم تعلیق خودرو عبارتند از بوش، طبق و سیبک که ما در اینجا قصد داریم راجع به کمک فنر و وظایف آن صحبت کنیم.

فنر، یکی از اجزای مهم سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه دارد ارتعاشات و ضربات وارد به بدنه و اتاق خودرو را از سمت جاده به خود جذب کرده و آن را میرا می کند تا این ارتعاش و لرزش ها به اتاق و بدنه ی خودرو وارد نشود. فنر ها وظیفه دارند تا حرکت نوسانی لاستیک ها به سمت بالا و پایین به هنگام عبور از موانع و دست انداز ها را تنظیم کند.

فنر ها قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و به هنگام عبور خودرو از روی دست انداز ها، ناهمواری ها و موانع، انرژی حاصل از برخورد با این ناهمواری ها را در خود ذخیره می کند و مانع از انتقال این ارتعاشات به بدنه ی خودرو می شوند.
کمک فنر چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

کمک فنر، همانطور که از نامش پیداست، وسیله ای است که به کمک فنر آمده و به عبارتی مکمل کار فنر است و در کنار یکدیگر عمل خنثی سازی ضربات وارده از سمت جاده را تکمیل می کنند.

همانطور که اشاره شد، فنر ها به هنگام عبور و یا برخورد با ناهمواری ها، ارتعاشات ناشی از برخورد را در خود جمع می کند و شروع به حرکات ارتجاعی می کند و در این بین وظیفه ی کمک فنر این است که فنر را به سرعت به حالت اولیه و ثابت خود بازگرداند.

فنر و کمک فنر

برای درک بهتر کار کمک فنر به مثال زیر توجه کنید:

زمانی که به یک فنر ساده شما انرژی وارد کنید و آن را فشرده ساخته و سپس آن را رها کنید، فنر مدت زمانی را باز و بسته می شود تا انرژی خود را تخلیه کند؛

حال در نظر بگیرید که شما با دست خود آن را نگه دارید تا فنر از حرکت باز ایستد، به عبارتی می توان گفت انرژی فنر به دست شما منتقل می شود که از حرکت می ایستد،

حال با در نظر گرفتن اینکه درون خودرو اگر قرار باشد به ازای هر بار عبور از ناهمواری های سطح جاده، فنر بخواهد برای مدت زمانی به حرکت ارتجاعی خود ادامه دهد تا انرژی آن رفته رفته تخلیه شود، چه می شود؟

طبیعتا مشکلاتی چون کاهش پایداری خودرو، سر و صدای زیاد و کاهش هندلینگ خودرو پدید می آید؛ در اینجاست که به اهمیت وجود کمک فنر در کنار فنر پی می بریم و در واقع کمک فنر کار دست ما را انجام می دهد و باعث می شود که فنر از حرکات ارتجاعی باز ایستد.

کمک فنر به فنر کمک می کند تا بتواند سریع تر به حالت ثابت خود بازگردد. در صورت خراب شدن کمک فنر، ارتعاشات و ضربات بسیار زیادی به اتاق خودرو و بدنه ی آن وارد می شود که در طولانی مدت، به سیستم تعلیق خودرو و حتی موتور خودرو نیز آسیب هایی جدی را وارد می سازد.

کمک فنر ها انواع مختلفی دارند:

• کمک فنر هیدرولیک
• کمک فنر مضاعف
• کمک فنر تلسکوپی
• کمک فنر مونو تیوب
• کمک فنر هیدرواستاتیک
• کمک فنر روغنی
• کمک فنر اهرمی
• و …

سیستم تعلیق خودرو

کمک فنر ایندامین

اگر تا به اینجای بحث مقاله را دنبال کرده باشید قطعا به اهمیت وجود کمک فنر در خودرو پی برده اید، البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که کیفیت کمک فنر نیز بسیار مهم است و لزوما هر کمک فنری نمی تواند به خوبی این وظیفه را انجام دهد.

چنانچه قصد تعویض و یا تهیه ی کمک فنر مرغوب و با کیفیت برای خودروی خود را دارید، ما به شما کمک فنر ایندامین را معرفی می کنیم که در ادامه به بررسی ویژگی های کمک فنر ایندامین می پردازیم.

ویژگی های کمک فنر ایندامین

1. با نصب و استفاده از کمک فنر ایندامین بر روی خودروی خود، خودروی شما در عبور از ناهمواری ها، به راحتی و بدون ایجاد سر و صدای زیاد، پایین رفته و سریع به بالا بر نمی گردد.

2. کمک فنر ایندامین از چنان کیفیتی برخوردار است که با یک فشار به خودرو، بیش از یک بار خودرو بالا و پایین نمی رود.

3. کمک فنر ایندامین به گونه ای طراحی شده که قابلیت سازگاری خودکار با شرایط جاده را داشته و می تواند ارتعاشات وارده را به خوبی کنترل کند.

4. کمک فنر ایندامین سبب می شود تماس لاستیک ها با زمین همواره برقرار باشد.

5. طبق نظریه ی نیوتون، انرژی نه از بین می رود و نه به وجود می آید، بلکه از صورتی به صورت دیگر در می آید. بر اساس این نظریه به راحتی می شود اساس کار فنر و کمک فنر ایندامین را تشریح کرد؛ کمک فنر ایندامین، انرژی جنبشی حاصل از ارتعاشات فنر را به انرژی گرمایی تبدیل کرده و آن را در هوا پخش می کند.

6. کمک فنر ایندامین به راحتی نصب می شود و جدا سازی آن نیز به سهولت قابل انجام است.

7. کمک فنر ایندامین حتی قادر به کنترل حرکات ناخواسته و ناگهانی فنر نیز هست.

کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو

اجزای اصلی کمک فنر ایندامین

کمک فنر ایندامین متشکل از قطعاتی است که هر یک وظیفه ی خاصی دارد و مجموع این وظایف، کار اصلی کمک فنر را نتیجه می دهد، این قطعات عبارتند از:
ضربه گیر
میل کمک
پیستون
سوپاپ
توپی
محفظه و ماده ی سیال

علائم خرابی کمک فنر ایندامین:

1. عدم تعادل لاستیک ها به هنگام حرکت و یا بالا و پایین شدن آن ها
2. پیچش زیاد خودرو به هنگام عبور از پیچ ها
3. دشواری کنترل خودرو به هنگام عبور از پیچ ها و ناهمواری ها
4. ایجاد سر و صدا های زیاد به هنگام عبور از ناهمواری ها
5. حالت شیرجه گرفتن خودرو به هنگام ترمز شدید
6. و …

در صورت مشاهده ی هر یک از علائم بالا، در سریع ترین زمان خودروی خود را به مراکز معاینات فنی برده و پس از عیب یابی دقیق به تعمیر کمک فنر بپردازید، چرا که نقش کمک فنر، نقشی امنیتی است و هر گونه خلل در عملکرد آن، خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

فروشگاه یدک نما

اگر به دنبال فروشگاهی معتبر و مطمئن جهت خرید کمک فنر ایندامین هستید، ما به شما فروشگاه یدک نما را معرفی می کنیم. این شرکت عرضه کننده ی انواع لوازم یدکی خودرو می باشد و تمامی اجناس و محصولات این فروشگاه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای ضمانت می باشد.