چراغ جلو کروز

چراغ های خودرو از بخش های بسیار مهم خودرو است که به راننده خودرو در رانندگی بهتر کمک می‌کند. سیستم روشنایی خودرو به راننده کمک میکند که در شبها، خودرو ‌های اطراف و جاده را به خوبی ببینند و با توجه به موقعیت و جهت جاده و موانع رانندگی کند. حتی هنگامی که خودرو را تغییر جهت میدهید میتوانید این تغییر جهت را با استفاده از چراغها ببینید.

سیستم روشنایی اتومبیل‌ چیست؟

سیستم روشنایی خودرو، مجموعه‌ ای از چراغهای عقب، جلو، سقف و… اتومبیل است. هرکدام از این چراغها وظایف مشخصی دارند و به راننده کمک میکنند تا بتواند مسیر را به درستی ببیند.

سیستم روشنایی اتومبیل به دو دسته چراغهای داخل کابین و چراغ‌ های روی بدنه تقسیم میشود. چراغهای روی بدنه تعداد بیشتری دارند و شامل چراغهای مه ‏شکن، چراغهای بزرگ‏جلو، چراغهای کوچک‏ جلو، چراغهای ترمز، چراغ دنده ‌عقب، چراغ پلاک‏ خودرو، چراغ راهنما، چراغ جانبی و چراغ های خطر هستند. چراغ داخل کابین پنج نوع است که شامل چراغ نقشه ‌خوانی، چراغ صفحه، چراغ صندوق‏ عقب، چراغ مطالعه‏سرنشین و چراغ جعبه‏داشبورد است.

انواع چراغ اتومبیل و کاربرد های آن

 چراغ بزرگ جلو

مهمترین جنبه سیستم روشنایی در جلوی اتومبیل، به دلیل قرارگیری چراغ بزرگ جلو است. طراحی چراغهای بزرگ جلو استانداردی ندارد و مناسب با شکل خودروی شما طراحی و ساخته می‌شود. به این دلیل هر شرکت برای خود طراحی خاصی درنظر گرفته است. ولی در نهایت تلاش بر این است که طراحی زیبایی برای این چراغها بوجود آید. چون اولین مواجهه هرکسی با اتومبیل از قسمت جلوی ماشین است که تمرکز را به سوی چراغ جلو می‌برد.

چراغ مه‌شکن

همانطور که از نام آن پیدا است، این چراغ هنگام بارندگی یا مه در جاده استفاده میشود. چراغ مه شکن اغلب نور زرد یا سفیدی دارد و سطح جاده را برای شما معلوم میکند تا در سرعتهای کم بتوانید براحتی راه خود را بروید. در مسیر های پیچاپیچ و در هنگامی که بارندگی و مه در جاده زیاد است این چراغ نقش پررنگی دارد. بطوری که رانندگی کردن بدون آن‌ میتواند برای شما خطرناک باشد.

اجزا اصلی چراغ جلو

بطور کلی چراغ های جلوی اتومبیل حداقل از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود.

  • شیشه
  • کاسه چراغ
  • لامپ

در اغلب چراغهای جلو جدید، یک عضو اصلی دیگری هم استفاده میشود. این عضو به نوعی عدسی است که بطور کلی به آن لنز میگویند. علاوه بر اجزای عنوان شده تحت ‌عنوان اجزای اصلی چراغ جلو، قطعات دیگری مانند کنترل یونیت، موتور های کنترل ، مجاری آب برای شست و شوی شیشه و موتور های برف‌ پاک‌کن چراغ‌ ها هم بسته به طراحی خودرو قرار داده می‌شود.

  شیشه و لنز

از دیگر اجزای سیستم روشنایی اتومبیل، شیشه چراغ و لنز (درصورت وجود) است. وظیفه این دو قطعه هم کمک به هدایت درست نور براساس الگوی صحیح روشن شدن جاده است. با کمک لنز و شیشه میتوان تغییرات بسیار بالایی در الگوی ارسالی از کاسه چراغ را اعمال کرد. اینکه کدام نوع لنز یا کاسه چراغ اتومبیل، مناسب‌ ترین طرح را ارایه می‌کند، فقط در کنار بررسی مجموعه ی لامپ و رفلکتور آن ممکن است.

کاسه چراغ یا رفلکتور

وظیفه رفلکتور، انعکاس نور لامپ روی مسیر سطح جاده است. به همین علت محل قرارگرفتن لامپ در کاسه چراغ بسیار مورد اهمیت است.

لامپ چراغ جلو

از اجزای اصلی مجموعه ی چراغ جلوی اتومبیل، لامپ است. وظیفه لامپ، ایجاد منبع نور در مجموعه ی چراغ جلوی اتومبیل است. چندین نوع لامپ برای چراغهای جلوی اتومبیل استفاده میشود.

لامپ‌ های ساده : مدت زیادی است که روی خودرو ها لامپ چراغ جلوی ساده استفاده نمیشود. در این لامپ‌ها اتلاف شدن انرژی حرارتی بسیار بالاست. لامپ‌ های هالوژن یا لامپ‌ های گازی از متداول‌ ترین نوع لامپ‌ ها در سیستم چراغ جلوی خودرو ها بشمار می‌رود.

لامپ‌ های گازی : داخل حباب این نوع لامپ از یک‌ رشته تنگستن و گاز بی‌اثر و کمی هالوژن مثل ید یا برم استفاده میشود. ترکیب این ها باهم، علاوه بر زیاد شدن شدت نور، طول عمر این نوع لامپ‌ ها را هم نسبت به لامپ‌ های ساده بالاتر می‌ برد.

لامپ‌ های زنون : نسل دیگر لامپ‌ های مورد استفاده در خودرو ها تحت ‌عنوان لامپ چراغ جلو، لامپ های زنون هستند. در این نوع لامپ‌ ها یک قوس الکتریکی ایجاد میشود و گاز زنون داخل حباب لامپ دراثر این قوس الکتریکی تحریک میشود و نوری سفید نزدیک به نور طبیعی تولید میشود.

 

لامپ‌ های LED: نوع جدیدی از لامپ‌ های LED در بازار هستند که به لامپ‌ های لیزری نیز معروف ‌اند. این لامپ‌، ترکیبی از لامپ‌های LED و یک لامپ با لنز متمرکز است که بعنوان لامپ‌ های لیزری نیز شناخته میشوند. لامپ باید مناسب با کاسه چراغ یا رفلکتور و لنز و شیشه چراغ اتومبیل باشد. درصورت عدم هماهنگی لامپ با سایر اجزای مجموعه، کیفیت نور خوب نخواهد بود و حتی شاید برای راننده روبرو باعث بروز مشکل شود.

روشن نشدن چراغ ماشین و تشخیص آن

روشن نشدن چراغ های خودرو دلایل گوناگونی دارد. بنابراین نمی توان این مشکل را تنها به یک دلیل محدود کرد. عیب یابی دقیق روشن نشدن چراغ های اتومبیل شما، نقش مهمی در برطرف کردن مشکل و کاهش هزینه تعمیر اتومبیل دارد. عیب یابی قسمت های برقی ماشین کاری فنی و پیچیده است و باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود. با این حال، شما میتوانید با بررسی برخی موارد بفهمید ایراد از کجاست و نوع خرابی را پیدا کنید.

نصب لامپ اشتباه

در هنگام تعویض چراغ های ماشین باید توجه کنید که همیشه از یک مدل لامپ برای خودروی خود استفاده کنید. نصب لامپ اشتباهی میتواند باعث روشن نشدن چراغ جلو یا عقب ماشین شود. میزان توان مصرفی لامپ جدیدی که قرار است بر روی خودروی شما نصب شود، باید منطبق با دفترچه راهنمای خودرو و مطابق با استاندارد کارخانه سازنده، با آمپر و ولتاژ مندرج بر روی دینام و باتری اتومبیل هماهنگ باشد. اگر هنوز لامپ قدیمی خودرو را دارید، لامپ جدید را با توجه به شماره لامپ قدیمی بخرید.

فیوز سوخته

سوختن جعبه فیوز چراغ جلو یا عقب خودرو، از دلایل روشن نشدن چراغ اتومبیل می‏تواند باشد. وجود اتصالی در مدارات برقی، خراب‏شدن دینام و اضافه کردن تجهیزات غیراستاندارد به اتومبیل خود از دلایل سوختن جعبه فیوز است. برای اطمینان از سوختن فیوز میتوانید سالم بودن آنرا با چراغ تست یا مولتی متر بررسی کنید. اگر سالم باشد، مقاومت بین دو سر تقریبا صفر خواهدبود.

سوییچ کنترل معیوب

سوییچ کنترل نقشی اساسی در روشن شدن چراغ های اتومبیل دارد. در حقیقت، سوییچ کنترل فرمان روشن شدن چراغ های اتومبیل را در اختیار دارد. پس، اختلال در عملکرد این قطعه، باعث اختلال در عملکرد چراغ خودروی شما می شود.

سوکت معیوب

خرابی سوکت دیگر از دلایل خرابی چراغ اتومبیل است. عواملی مانند خوردگی، رطوبت یا اتصال ضعیف می‏تواند باعث خرابی سوکت شود. بررسی منظم سوکت نقشی موثر در طول عمر چراغهای اتومبیل شمارا دارد. بهترین زمان برای بررسی سوکت‏ها، زمان تعویض لامپ خودرو است.

لمس قسمت شیشه ای لامپ هنگام تعویض

شاید کمی عجیب باشد ولی لمس بخش شیشه ای لامپ چراغ های اتومبیل در زمان تعویض میتواند باعث سوختن لامپ و روشن نشدن چراغ های اتومبیل شود. چربی روی انگشتان باعث میشود حرارت در یک نقطه حباب شیشه ای تمرکز شود و لامپ زوتر خراب شود. پس در هنگام تعویض لامپ ها، تا جایی که امکان دارد از لمس قسمت های شیشه ای لامپ خودداری کنید.

مدار سیم کشی معیوب

وجود مشکل در سیمکشی، یا فرسودگی سیستم برق خودرو از دیگر دلایل روشن نشدن چراغ ماشین است. اغلب در خودرو های قدیمی و مدل پایین به دلیل خوردگی زیاد، فرسودگی در بخشی از سیمکشی موتور زیاد رخ می دهد. این موضوع میتواند باعث از کار افتادن چراغ های خودرو شود.

سخن پایانی

چراغ های جلو و خطر از اهمیت بسیار زیادی در ایمنی خودرو برخوردار هستند. پس اگر قصد خرید این چراغ‌ ها را دارید، باید بدانید چراغ ‌های تولید شده توسط شرکت کروز دارای کیفیت بالایی هستند. مواد اولیه‌ ای که برای تولید چراغ‌ های جلو و خطر بکار برده میشوند، از کیفیت لازم برخوردار هستند. تولید این نوع چراغ‌ ها مطابق با استاندارد های جهانی است، بنابراین گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. برای خرید چراغ جلو کروز با ما تماس بگیرید.