نحوه عیب یابی و تعمیر سیم کشی خودرو

سیم کشی خودرو از پر پیچ و تاب ترین بخش های هر خودرو است که تعمیر آن نیازمند وقت و هزینه و حوصله بسیار زیادی است. همه خودرو ها دارای سیستم برق کشی هستند و با استفاده از این سیستم قطعات و ابزار برقی کار میکنند که رانندگی شما را آسان می بخشد. خودرو برای حرکت کردن نیز نیازمند برق است و اگر برق خودرو دچار ایراد شود یا از کار بیفتد، خودرو دچار مشکل خواهد شد. عیب یابی سیم کشی خودرو کار بسیار دشوار و پیچیده ای است و نمی توان به آسانی این کار را انجام داد و برای این کار باید دوره آموزشی برق خودرو را تجربه کنید و در این دوره به شما آموزش می دهند که با ابزارهای مختلف و امتحان روش های گوناگون بتوانید سیم کشی خودرو را عیب یابی و تعمیر کنید. خودرو هایی که از آنها زیاد استفاده می شود بیشتر به مشکل سیم کشی برمی خورند و این به دلیل فرسودگی سیم هاست. از دلایل دیگری که می توان گفت، گرم شدن سیم ها است که سیم کشی برق خودرو را دچار بروز مشکل میکند.

دلایل ایرادات سیم کشی خودرو

ایرادات سیم کشی خودرو می تواند به دلایل گوناگون باشد. از جمله این دلایل می توان نوسانات برقی را نام برد. اگر در یک خودرو نوسانات برق دیده شود، این امر می تواند به سیم کشی خودرو آسیب بزند و سیم کشی را دچار مشکل کند. با آسیب دیدن بخشی از سیم کشی خودرو، اتصالی رخ می دهد و باعث آتش سوزی یا خاموش شدن خودرو می شود. اگر اتصالی در سیم کشی خودرو صورت بگیرد امکان دارد که باتری و دینام نیز آسیب ببینند یا حتی بخش های دیگر خودرو هم دچار آسیب شوند. از دلایلی که می تواند باعث خرابی سیم کشی خودرو بشود، به خرابی باتری خودرو میتوان اشاره کرد. اگر باتری خودرو خراب باشد، یعنی ضعیف باشد و نتواند جریان برق را به خوبی به بخش های دیگر برساند، می تواند سیم ها را داغ کرده و به آنها آسیب وارد کند و به همین دلیل بایستی هر چند وقت یک بار باتری خودرو را تعویض کنید.

برای عیب یابی راحتتر سیم کشی خودرو، زمانی که باتری خودرو دچار مشکل شده است، می توانید از ابزارهای گوناگون مثل دیاگ استفاده کنید. البته برای اینکه متوجه شوید باتری دچار مشکل شده است یا خیر، کار بسیار آسانی است و این موضوع را در هنگام استارت زدن خودرو نیز میتوانید متوجه شوید.

اگر خودروی شما بد استارت خورد، مشکل از باتری می تواند باشد. این ها را می توانید در دوره های آموزش برق خودرو یاد بگیرید و بلافاصله بعد از بروز هر ایرادی میتوانید ایراد خودرو هر خودرویی را بیابید و بدانید مشکل از کجاست. همچنین ایرادات سیم کشی می تواند از دینام باشد. دینام خودرو وظیفه تقویت کردن برق در خودرو را دارد و دارای سیم پیچی میباشد. اگر این سیم پیچی دچار مشکل شده باشد می تواند سیم کشی خودرو را دچار خرابی کند. برای رفع کردن این مشکل می توانید یک دینام جدید بخرید. آن را شارژ کنید و بعد با دینام قبلی عوض کنید.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

برای عیب یابی سیم کشی خودرو می توان از ابزارهای پیشرفته و دقیق استفاده کرد. این ابزارها در همه مکانیکی ها و باتری سازی ها در دسترس نمی باشند و برای این کار بایستی به تعمیرگاه های مجهز مراجعه کنید. اما رایج ترین دستگاه هایی که میتوانید ایرادات خودرو و ایرادات برقی خودرو را با استفاده از آن بیابید، دستگاه دیاگ است، این دستگاه با استفاده از یک کابل به کامپیوتر خودرو وصل می شود و سنسور های قطعات را می توانید بررسی کنید. اگر هر کدام از سنسور ها دچار نوسانات برقی شده باشد دستگاه به شما نشان می دهد و میتوانید آن را برطرف کنید.

دیگر ابزاری که می توانید از آنها برای عیب یابی سیم کشی خودرو استفاده کنیم تستر ها هستند.
این دستگاه ها نوسانات برق را در بخش های مختلف خودرو بررسی و تشخیص می دهند و کار با آنها بسیار آسان است و اگر دوره های آموزشی برق خودرو را آموزش دیده باشید، می توانید به راحتی از این دستگاه ها برای بررسی خودرو استفاده کنید.

نحوه برطرف کردن ایراد سیم کشی خودرو

برای اینکه بتوانید ایرادهای سیم کشی هر خودرو ای را برطرف کنید، می توانید از یک مکانیک سوال بپرسید و یا کمک بگیرید. اگر مشکل را توانستید شناسایی و رفع کنید بایستی قسمتی از سیم کشی خودرو که دچار ایراد شده است را تعویض کنید. در غیراین صورت باید تمام سیم کشی خودرو را بررسی کنید که یک کار بسیار پر زحمت و زمان بر و هزینه بری میباشد. برای اینکار نیاز به حوصله و دقت زیادی نیز دارید و اگر باز هم نتوانستید مشکل سیم کشی را پیدا کنید، باید تمام سیم کشی خودرو را عوض کنید.

با استفاده از ابزارهایی که دارید می توانید به راحتی مشکلات سیم کشی خودرو را برطرف کنید. اما اگر نتوانستید این کار را انجام دهید باید بگوییم که مشکل از یکی از قطعات الکتریکی می تواند باشد.

سخن آخر

در آخر باید بگوییم که مشکلات برقی خودرو از مشکلات پیچیده هر خودرویی می باشند و برای از بین بردن کردن آن ها می بایست وقت و هزینه بسیاری را بگذارید. بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات سیم کشی خودرو، این است که به طور مداوم، قطعات الکتریکی را بررسی کنید و در صورت غیرقابل استفاده بودن، آنها را عوض کنید. هر از گاهی یکبار باتری و دینام خودرو را بررسی کنید تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کنید. در غیر این صورت می توانند به سیم کشی خودرو آسیب وارد شود. همچنین برای عیب یابی سیم کشی خودرو نیز می توانید از ابزار های مختلفی که امروزه وجود دارند استفاده کنید.