مهم ترین و کاربردی ترین لوازم یدکی خودرو

مهم ترین و کاربردی ترین لوازم یدکی خودرو

یکی از صنایع مهم و بزرگ بین صنایع مختلف در جهان، صنعت خودرو سازی است و کارخانه های زیادی در راستای تولید خودرو و لوازم یدکی آن در حال فعالیت هستند و محصولات خود را به سراسر جهان ارسال میکنند. مطلب مورد نظری که قرار است در این مقاله به بررسی آن بپردازیم مهم ترین و کاربردی ترین لوازم یدکی خودرو است. چرا که لوازم یدکی هر خودرویی رابطه مستقیمی با آن دارد و اکثر کارخانه های خودروسازی پس از تولید محصولاتشان، لوازم یدکی آن را نیز تولید کرده تا در صورت خرابی خودرو و یا تصادف بتوانند قطعات خراب را تعویض نموده و خودرو به عملکرد خود ادامه دهد.

البته بعضی از افراد سودجو نیز لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت را روانه بازار می کنند که استفاده از آن ها، نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو نمی شود، بلکه روی دیگر قطعات سالم هم اثر منفی گذاشته و به مرور زمان موجب خرابی آن ها می گردد. نکته بسیار مهم این است که هنگام خرابی ماشین باید بهترین و با کیفیت ترین قطعات یدکی را تهیه کرد.

بنابرین ، آشنایی با قطعات و لوازم یدکی خودروها امری ضروری تنها برای تعمیرکاران و یا فروشندگان لوازم یدکی محسوب نمیشود بلکه هر شخصی که صاحب خودرو است بهتر است اطلاعات لازم درباره لوازم یدکی خودرو داشته باشد و این اطلاعات هر چند کم هم باشند، می توانند در برخی موارد و شرایط کمک کننده و یا حتی ضروری باشند.

 

لوازم یدکی خودرو با توجه به کاربردی که دارند در سه دسته زیر قرار می گیرند.

بدنه خودرو

جلوبندی خودرو

گیربکس خودرو

و اما در ادامه می پردازیم به مهم ترین و کاربردی ترین لوازم یدکی خودرو

 

استارت، مهم ترین لوازم یدکی خودرو

استارت خودرو وظیفه راه اندازی آن را بر عهده داشته و عامل اصلی به چرخش درآوردن اولیه موتور می باشد. این قطعه در حقیقت یک موتور الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. استارت، برق را از باتری گرفته و بعد از عبور دادن آن از طریق سیم پیچ باعث چرخش دنده های خود می شود. در این لحظه وظیفه استارت انجام شده و چرخش موتور به حداقل 100 دور بر دقیقه رسیده است. هنگام چرخاندن سوئیچ انرژی الکتریکی از باتری به استارت رفته و به چرخش در می آید. بر اثر این چرخش، موتور شروع به حرکت می کند و ماشین روشن می شود.

 

شمع و وایر شمع خودرو- حساس ترین لوازم یدکی خودرو

برای شناختن وایر شمع، اول بهتر است با شمع آشنا شوید. شمع؛ قطعه ای است‌ کوچک که روی سیلندر خودرو جای گرفته و وظیفه آن، عمل جرقه‌ زنی برای ایجاد احتراق در محفظه‌ مخصوص میباشد. و وایر شمع خودرو ؛ قطعه ‌ای است که‌ برق را از کوئل یا دلکو به شمع انتقال میدهد. به همین دلیل است که شمع قطعه ای است لازم در کنار وایر شمع و بدون وجود شمع، وایر قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد. بنابراین وظیفه وایر شمع به زبان ساده، انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع‌ های موتور و رساندن برق از کویل در خودرو‌های جدید‌تر یا دلکو در خودرو‌های قدیمی تر به سر شمع هاست.

برای مشاهده و خرید شمع و متعلقات آن اینجا کلیک کنید.

 

تسمه تایم

تسمه تایم یکی از پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو بوده و حرکت پیستون‌ها را با سوپاپ‌ها هماهنگ می‌کند. میل لنگ، میل بادامک، پمپ موتورهای دیزلی و واترپمپ در برخی خودروها را به حرکت در می‌آورد. این کمربند دندانه دار برای اکثر خودروهای فعلی نصب می‌شود. برخی از خودروها تسمه ندارند، بلکه دارای زنجیر تایم هستند. به عنوان مثال این مورد در اکثر مدل‌های بی‌ام‌و یا مرسدس بنز به این گونه است. به طور معمول این زنجیر عمری مشابه عمر موتور داشته و برخلاف تسمه تایم، نیازی به نگهداری منظم ندارد.

 

دیسک و لنت ، حساس ترین لوازم یدکی خودرو

ترمز عامل اصلی متوقف کردن خودرو در مواقع اضطراری است که برای پیشگیری از تصادف بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از مهم ترین لوازم یدکی ماشین شناخته می شود. ترمز از دو بخش اصلی کفشک و لقه تشکیل می شود. خودرو برای توقف، نیاز به اصطکاک دارد که وظیفه ایجاد آن با لنت ها می‌ باشد.

 

دیسک ترمز یکی دیگر از لوازم یدکی های مهم خودرو است که باعث متوقف شدن ماشین بر اثر اصطکاک بین لنت و دیسک می شود. هنگام ترمز، دیسک تحت فشار زیاد قرار می‌ گیرد و در آخر ماشین می ایستد. حال اگر از لنت نامرغوب و فرسوده استفاده کنید، دیسک هم دچار خرابی شده و به مرور زمان قدرت ترمزگیری خود را از دست می دهد.

 

پروانه و فن خودرو

از مهمترین سیستم های موجود در خودروها، سیستم خنک کننده آن است. که به دو دسته کلی آب خنک و خوا خنک تقسیم میشود. و از مهمترین اجزای این سیستم ها میتوان رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات و پروانه خنک کننده یا همان فن را نام برد. و قطعه مورد نظر ما پروانه و فن خودرو است که در اینجا به شرح آن میپردازیم. اگر متوجه شده باشید، فعالیت موتورهای احتراق داخلی با جرقه ‌زنی و اشتعال همراه است، که این امر سبب ایجاد حرارت و دمای بالای میگردد. حال این حرارت در صورت بقا و عدم کاهش، باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور و فعالیت دیگر سیستم ‌های خودرو گردیده و راندمان خودرو را پایین می‌ آورد. که در صورت بالا رفتن بیش از حد دما در سیستم فنی خودرو، ممکن است آسیب‌ های متعددی به قطعات مختلف وارد آمده و خودرو از کار بیفتد. حال در اینجاست که فن یا پروانه خودرو وظیفه خود را بخوبی انجام میدهد تا خودرو از کار نیفتد. در واقع پروانه نقش یک دمنده را در خودرو ایفا میکند. بدین صورت که، وقتی در موتور خودرو بر اثر عمل احتراق گرمای فوق ‌العاده زیادی تولید و مقدار زیادی از آن به محیط داده می ‌شود، آب خودرو توسط پمپی به نام واترپمپ (Water Pomp) در حال چرخیدن دور موتور است که گرمای تولید شده موتور به آب داده شده و آب گرم باید در نقطه گرمایش گرفته شود تا بتواند موتور خودرو را خنک کند. حال این خنک شدن با ورود آب به رادیاتور، پس از چرخیدن به دور موتور میسر شده که آنجا آب طی دو فرایند 1- عبور از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم 2- برخورد هوای محیط با آب در تمام مدت عبور از رادیاتور، خنک می ‌شود. برای تمام این کارها از یک پروانه استفاده میشود که نقش آن به جریان انداختن هوا و عبور آن از رادیاتور است. پس وظیفه پروانه یا همان فن خودرو خنک کردن موتور و تامین هوای مورد نیاز برای فرایند خنک کردن است.

 

فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از عناصر کلیدی در نگهداری صحیح خودرو شما و به طور خاص موتور آن است. این فیلتر کمک می‌کند روغن سالم به بلوک موتور رسیده و ناخالصی‌های آن را فیلتر می‌کند، در نتیجه طول عمر موتور را افزایش داده و می‌توانید مصرف سوخت خود را با این فیلتر کاهش دهید.

 

باطری

برای هر نوع ماشینی باطری یک بخش بسیار مهمی‌است. خودرو در هر بار استارت از باطری تغذیه می‌کند و از تمام قطعات الکتریکی خودرو مراقبت می‌کند. پس از مدتی استفاده، صفحات باتری تحلیل رفته و دیگر قادر به نگهداری انرژی کافی نخواهد بود. استفاده از باتری بسته به شرایط به طور متوسط ​​بین 3 تا 5 سال دوام می‌آورد که این موضوع آن را تبدیل به یکی از پر فروش ترین قطعات یدکی خودرو کرده است.

 

شرکت یدک نما ارائه دهنده لوازم با کیفیت و اصل

برای اطلاع از قیمت و خرید محصولات با کارشناسان یدک نما در تماس باشید.