5 نشانه زمان تعویض تسمه تایم تیبا

تیبا از پرطرفدار ترین خودروهای موجود در چند سال اخیر شناخته شده است. نگهداری از این مدل ماشین کمی دشوار است اما به طور کلی سه نشانه مهم در راستای زمان تعویض تسمه تایم تیبا مطرح است.

اگر خودروی شما 60 هزار کیلومتر را طی کرده است و آمپر آب آن بالا است و دود زیادی از داخل اگزوز خارج می شود باید اقدام به تعویض تسمه تایم تیبا نمایید. 5 نشانه دیگر در این زمینه را با هم بررسی می کنیم.

 

تسمه تایم

 

تعویض تسمه تایم تیبا به واسطه اختلال در عملکرد دور موتور

یکی از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم تیبا این است که به دور موتور دقت نمایید. زمانی که در حال رانندگی هستید و مشاهده می کنید که دور موتور بین 2 الی 4 هزار قرار می گیرد باید دقت کنید که احتمالاً موتور از وضعیت منظم و استاندارد خود خارج شده است.

این موضوع در سرعت کم و زیاد قابل رویت است یعنی زمانی که چندان گاز نمی دهید باز هم دور موتور بالا است. در ماشین های تیبا این مشکل دیده می شود و بهتر است در سریع ترین زمان ممکن تعویض تسمه تایم تیبا صورت بگیرد.

اگر بخواهیم موضوع را به شکل دیگری توضیح دهیم، زمانی که تسمه تایم موتور شل شود، احتمالاً موتور شروع به لغزش خواهد کرد و این موضوع باعث می شود که دور موتور در زمان شتاب بیش از حد افزایش یابد. البته این مورد نشانه ای از فرسایش دندانه های تسمه تایم نیز خواهد بود و زمان تعویض تسمه تایم تیبا را نشان می دهد. دقت کنید که این نشانه ها باید سریعاً پیگیری شود و نباید سهل انگاری نمایید.

تسمه تایم تیبا به دلیل از بین رفتن دندانه ها

فرسایش برای هر قطعه ای وجود دارد و در مورد دندانه های تسمه تایم تیبا نیز این موضوع دیده می شود. در واقع وقتی تسمه تایم زیاد مورد استفاده قرار بگیرد احتمال فرسایش آن زیاد است. توصیه می شود که هر 60 هزار کیلومتر اقدام به تعویض تسمه تایم نمایید.

ماشین های تیبا معمولاً 70 هزار کیلومتر را برای تعویض تسمه تایم اعلام می کنند اما بهتر است در هر 60 هزار کیلومتر تعویض تسمه تایم تیبا صورت بگیرد. رقم دقیق آن در دفترچه راهنمای شما نوشته شده است.

تعویض تسمه تایم تیبا در زمان اختلال در استارت

هر بار که چرخش بادامک صورت می گیرد، نیاز است که میل لنگ دقیقاً دو بار بچرخد. یک سری دریچه های مخصوص ورودی و خروجی وجود دارد که می بایست در زمان درستی باز و بسته شوند یعنی دریچه های ورودی و خروجی گاز به واسطه چرخیدن میل بادامک باز و بسته خواهند شد و باز و بسته شدن باید دقیقاً با حرکت پیستون ها هماهنگ و سازگار باشد.

در صورتی که در زمانبندی اختلال ایجاد شود خودرو به مشکل برخورده و در نهایت استارت خراب می شود. بنابراین یکی از نشانه های زمان تعویض تسمه تایم تیبا، خرابی استارت و یا درست نخوردن استارت است که باید به آن دقت کنید. اگر استارت خودروی شما به موقع زده نمی شود و یا به درستی در موقعیت خود قرار نمی گیرد نیاز به تعویض تسمه تایم است.

 

تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم تیبا به دلیل مشکلات اگزوز

یکی از مهمترین نشانه های زمان تعویض تسمه تایم تیبا درست عمل نکردن اگزوز است. نیاز است به دودی که از اگزوز خارج می شود دقت نمایید.

رنگ دود اگزوز به شما کمک می کند تا مشکل ماشین خود را بشناسید. معمولاً دود اگزوز به رنگ های سیاه، آبی و سفید هستند و هر یک نشان از مشکلاتی هستند.

در صورتی که دود خارج شده از اگزوز بیش از اندازه باشد و یا غلیظ به نظر برسد احتمال خرابی تسمه تایم بسیار زیاد است. در واقع در چنین شرایطی موتور فشار زیادی به قطعات ماشین وارد می کند و سبب می شود که دود غلیظی از اگزوز خارج شود.

 

عدم عملکرد صحیح فرمان

فرمان های تیبا معمولاً روان هستند در صورتی که در حین رانندگی احساس کردید که فرمان در موقعیت درست خود اجرا نمی شود می توانید تا حدودی به تسمه تایم مشکوک شوید. البته این نشانه همیشه به معنی فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم تیبا نیست ولی بررسی ها نشان می دهد که مشکلات فرمان می تواند مربوط به تسمه تایم باشد.

 

تسمه تایم اتومبیل

سایر مواردی که بهتر است به آن دقت کنید!

اینکه فقط بخواهید از روی کیلومتر اقدام به تعویض تسمه تایم تیبا نمایید اشتباه است! یکی از نشانه هایی که سبب می شود تسمه تایم تیبا تعویض شود شنیدن صدایی مشابه با جیر جیر از کاپوت است که در این صورت می بایست توسط فرد متخصص اقدام به بررسی وضعیت تسمه تایم نمایید.

از سوی دیگر گاه دیده می شود که کولر و سیستم تهویه اتومبیل به درستی کار نمی کند! این موضوع باید جدی گرفته شود چون سیستم تهویه ارتباط مستقیمی با عملکرد تسمه تایم دارد. چنین موضوعی مربوط به ماشین پراید است اما در مورد تیبا نیز دیده می شود.

در صورتی که متوجه شدید نور هشدار باتری ماشین روشن می شود هم باید وضعیت تسمه تایم را بررسی کنید.

بالا آمدن آمپر آب ماشین تیبا از دیگر نشانه های مهمی است که نباید در مورد آن سهل انگاری صورت بگیرد. آمپر آب ماشین های تیبا مهمترین نشانه برای تعویض تسمه تایم هستند. گاه دیده می شود حتی در فصل زمستان نیز آمپر آب بالا است و وضعیت خودرو غیر استاندارد خواهد بود به این ترتیب نیاز به تعویض تسمه تایم دارید.

گاه نیز روغن ریزی در ماشین های تیبا نشان از فرا رسیدن زمان تعویض تایم است البته که در این راستا بهتر است به نوع روغن ریزی و سمتی که روغن ریخته می شود دقت کنید اگر از سمت تسمه تایم باشد احتمالاً مربوط به ساییده شدن تسمه تایم خواهد بود.

چه زمانی برای تعویض تسمه تایم تیبا اقدام کنیم؟

هر یک از نشانه های گفته شده در این مقاله که برای اتومبیل شما رخ دهد، نیاز است که به تعویض تسمه تایم اقدام نمایید. بهتر است زودتر از اینکه کیلومتر به رقم 70 برسد تصمیم به تعویض تسمه تایم تیبا بگیرید چون گاه کیلومتر شمار اتومبیل رقم درستی را نشان نمی دهد و نباید اعتماد زیادی به آن داشته باشید. خرابی تسمه تایم سبب آسیب رسیدن به موتور خودرو می شود و هزینه های زیادی به همراه دارد بنابراین چه خوب است دقت لازم در این زمینه را داشته باشید.

اما نکته دیگر اینکه گاه تسمه تایم کاملاً سالم است در این راستا دیگر نیازی به صرف هزینه برای تعویض آن ندارید پس بهتر است در ابتدا از موقعیت تسمه تایم خود اطلاع پیدا نمایید و سپس اقدام به تعویض آن کنید. ماشین تیبا از دسته اتومبیل هایی است که نوع تسمه تایم آن متفاوت از پراید است و نیاز به دقت بالایی در تعویض دارد. اگر دیر شود  خسارت زیادی به بار می آید.