بهترین مارک شمع خودرو

همه خوردوهایی که سوخت فسیلی کار می کنند برای مشتعل کردن سوخت درون موتور نیاز به نیاز به یک استارتر یا همان جرقه دارند.

سازندگان خودرو از موتورهای مختلفی در خودروهای خود استفاده می کنند. گاهی در یک خودرو دردوسال متفاوت و حتی در یک سال از چند موتور متفاوت استفاده شده است.

در موتورهای مختلف هم بسته به نوع طراحی موتور و قدرت و توان تعریف شده موتور، از قطعات مختلفی استفاده می شود. یکی از قطعاتی که بر اساس نوع موتور و کاربرد موتور در طراحی موتور حایز اهمیت است، شمع خودرو یا sparkplug است.

شمع در خودروهای مختلف براساس نوع موتور و کار کرد موتور انتخاب می شود.

اجزای تشکیل دهنده شمع

  • عایق چینی
  • بدنه شمع
  • ترمینال شمع
  • الکترود مثبت
  • الکترود منفی
  • گپ
  • پایه شمع

انواع شمع خودرو

-1  شمع های چند پلاتینی

 -2 شمع های سوزنی

-3  شمع پولستار

ارتفاع رزوه شمع thread length

یکی ا ز مشخصات اصلی شمع ارتفاع رزوه شمع است. بر اساس نوع سرسیلندر وارتفاعی که در سیلندرطراحی شده باید ارتفاع آن شمع رابه درستی انتخاب کرد. انتخاب شمع کوتاه تر و بلندتر مشکلاتی را به وجود آورد.

قطر رزوه شمع thread diameter

یکی از مشخصات دیگر شمع قطر رزوه شمع است. براساس قطر رزوه موجود بر روی سرسیلندر که خودرو ساز طراحی کرده است باید شمع را انتخاب کرد. شمع با قطر بزرگتر بسته نمی شود و شمع با قطر کوچیک تر خوب آب بندی نمی شود.

مقاومت بهترین مارک شمع خودرو resistor

نمونه بعدی داشتن و یا نداشتن مقاومت شمع هست. در خودرو های کاربراتوری از شمع های بدون مقاومت و در خودروهای انژکتور از شمع های مقاومت دار استفاده می شود. در خودرو های انژکتور نمی توان از شمع های کاربراتور و بدن مقاومت استفاده کرد.

این دسته از شمع  دارای نویز و پارازیت می باشند. نویز شمع های بدون مقاومت برروی سیستم انژکتور، قطعات الکتریکی و الکترونیکی اختلال ایجاد می کنید.

کد حرارتی بهترین مارک شمع heat range

در خودرو های کم حجم و سبک از شمع های با کد حرارتی گرم تر و در خودروهای با حجم بالاتر از شمع های با کد حرارتی سرد تر استفاده می شود.

در شمع های شرکت بریسک کد 18 گرم و کد 7 سرد محسوب می شود. در انجیکا کد 2 گرم و کد 12 سرد محسول می شود.

آچار شمع hexagon

آچار شمع در خودروهای مختلف بسته به جایگاه شمع فرق می کند. در خودروهای کاربراتور از آچار 21 و در خودروهای انژکتور از آچار 16 ودر خودروهای یورو4 از آچار 14 استفاده می شود.

گپ شمع spark gap

و  آخرین نمونه گپ یا (فیلر) شمع هست. گپ(فیلر) شمع در خودروهای مختلفی فرق می کند. هر خودرویی بسته به طراحی سیستم برق رسانی با گپ خاص خودش بهترین نتیجه را دارد. شما با در دست داشتن شمع فابریک کارخونه ای خودرو خودتان و مقایسه آن با شمع های داخل بازار می تونید شمع مناسب خودرو خودتان را انتخاب کنید.

برای مثال اگر شمع خودرو شما دارای ارتفاع پایه 19 میلی متر، کد حرارتی 6، آچار خور 16 با گپ 0.8 باشه راحت می تونید شمع با این مشخصات در بین برندهای دل خواهتون پیدا کنید.

مثلاً خودرو سازهای آلمانی بیشتر از تولدات شرکت بوش استفاده می کنند. خودرو سازان فرانسوی بیشتر از تولیدات اکیوم و خودرو سازان چینی از برند تورچ استفاده می کنند.

خودرو سازان ژاپنی از برند دنسو و انجیکا و کره ای ها از برند هیوندا استفاده می کنند. با داشتن اطلاعات و مشخصات شمع خودرو از هر برندی که همان مشخصات را داشته باشد می توانید به عنوان جایگزین استفاده کنید. در ادامه به معرفی چند برند برتر در تولید شمع خودرو می پردازیم .

معرفی بهترین مارک شمع خودرو موجود در بازار ایران

شرکت انجیکا ژاپن

یک برند معروف ژاپنی که بیش از 1000 مدل شمع مختلف را در حوزه های مختلف تولید می کند. این شرکت علاوه بر شمع انواع سنسورهایی خودرویی را هم تولید می کند.

شرکت بوش آلمان

یک شرکت مطرح آلمانی که علاوه بر تولید قطعات برقی وغیربرقی خودرو، قطعات و لوازم خانگی و هم ابزار هم تولید می کند. قطعات اصل تولیدی بوش بسیار با کیفیت و عالی هستند.

شرکت دنسو ژاپن

یکی از برند های معروف ژاپنی در حوزه تولید قطعات برقی خودرو است. این شرکت زیر مجموعه تویوتا ژاپن است. شمع های بسیار با کیفیتی دارد.

شرکت اکیوم فرانسه

شمع اکیوم نزدیک به یک قرن است که برای خودروسازان شمع تولید می کند. در سال  2003  از شرکت BERU آلمان شد. در سال 2012 نیز توسط شرکت فدرال موگول آمریکا خریداری شد.

شرکت تورچ چین

یک شرکت معتبر چینی هست که شمع های اکثر خودروسازهای معروف چینی را تولید می کند. ارزان قیمت واقتصادی هستند.به جزء خودروهای چینی که درخط تولید خودروایرانی هم برای ارزان تر شدن قیمت خودرو از شمع تورچ استفاده می شود.

شرکت نور ایران

یک شرکت ایرانی که تحت لیسانس بوش آلمان شمع تولید می کند. محصولات این شرکت دارای استاندارد ملی ایران و دارای سیستم مدیریت کیفیت است.

این شرکت انواع شمع های استاندارد تک،دو و سه الکترود را تولید می کند. جدیداً هم نور شرکت نور شمع های سوزنی ایریدیوم پایه کوتاه و پایه بلند و یورو 4 را تولید کرده است.