چرا خودرو را ریمپ می کنند؟

ریمپ خودرو به منظور افزایش عملکرد موتور خودرو انجام می شود. ریمپ ایسیو نوعی تنظیمات نرم افزاری است که باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد موتور، مصرف سوخت و شتاب خودرو می شود. ریمپ ایسیو بعد از این که خودروها وارد بازار شدند؛ انجام می شود علت آن این است که خودرو باید متناسب با شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت منطقه تردد تنظیم شود. در این مطلب به صورت مختصر در خصوص فرآیند ریمپینگ و مزیت ها و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

فرآیند ریمپینگ خودرو چگونه انجام می شود؟

ریمپ

 

در فرایند ریمپ خودرو قطعه ایسیو که کنترل موتور را بر عهده دارد؛ مجدداً برنامه ریزی و تنظیم می شود. وظیفه ایسیو کنترل توربو، ترکیب مقدار متناسبی از سوخت و هوا، کنترل سوخت رسانی، کنترل سرعت و شتاب است. در فرآیند ریمپینگ از طریق فریمور ایسیو عملکرد آن کالیبره شده و به طور چشمگیری عملکرد ایسیو بهبود پیدا می‌کند.

فرایند ریمپینگ خود زیر مجموعه ای از engine tuning است که در نهایت باعث افزایش پیشبرد خودرو و میزان سازی می ‌شود. فرایند ریمپینگ با تغییر پاشش، تغییر زمان جرقه زنی، تغییر مقدار سوخت، ایجاد تناسب بین کیفیت و مقدار سوخت و شرایط فیزیکی مانند فشار و دمای هوا، برطرف کردن صدای ناک و باعث تغییر در شیوه مدیریت خودرو می شود. مهندسان تیونینگ با استفاده از حداقل امکانات حداکثر استفاده را برای رفع ایرادات ماشین و ارتقا دهی آن انجام می دهند. در نهایت در ریمپ خودرو ایرادات خودرو برطرف شده و خودرو ارتقا پیدا می کند.

کاربرد ریمپ خودرو

 فرایند ریمپینگ برای مواقعی که لازم است خودرو شتاب بگیرد؛ کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال برای مسابقات رالی و درگ، ماشین های آفرود و برای صرفه جویی در مصرف سوخت بسیار کاربردی است. به طور کلی می توان گفت که در فرآیند ریمپینگ تنظیمات پیش فرض کارخانه توسط مهندسان تیونینگ با در نظر گرفتن محدودیت های قانونی طبق خواست مشتری تغییر پیدا می کند.

چه خودروهایی ریمپ می شوند؟

یکی از سوالات پرتکرار در خصوص ریمپ خودرو این است که:  آیا امکان ریمپ شدن تمامی خودرو ها وجود دارد یا خیر؟

ریمپ خودرو تقریباً در تمامی انواع خودروهای ایرانی و خارجی قابل انجام است. برخی افراد نیز گمان می کنند که روی ماشین های مدل بالا می توان عملیات ریمپ را انجام داد در حالی که حتی در مدل های قدیمی نیز می توان عملیات ریمپ را انجام داد. با توجه به این که می ‌توان در تمامی انواع خودرو فرایند ریمپینگ را انجام داد اما فرایند ریمپینگ در تمامی انواع خودرو نتیجه یکسانی را به دنبال ندارد.

به عنوان مثال برخی از خودروها اتمسفری بوده و با سیستم تنفس طبیعی کار می کنند؛ برخی از خودروها نیز مجهز به سیستم پرخوران هستند و جزو خودرو های توربو تقسیم بندی می شوند. طبق نتایج به دست آمده از ریمپ این خودروها، خودروهای توربو حداقل ۵ درصد ارتقاء بیشتری نسبت به خودروهای اتمسفری پس از ریمپ پیدا می کنند. البته کیفیت و نوع قطعات به کار رفته شده در ماشین نیز می تواند تا حدودی روی نتیجه ریمپ تاثیر گذار باشد. به صورت کلی ریمپ خودرو های اتمسفری باعث ارتقای بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی در شتاب و گشتاور موتور می شود. ریمپ خودروهای توربو باعث ارتقای ۱۵ تا ۲۰ درصدی در توان موتور می ‌شود.

مزیت های ریمپ خودرو چیست؟

ریمپ خودرو می تواند یک روش بسیار به صرفه از نظر اقتصادی برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه باشد. مهمترین مزیت های این فرایند عبارتند از:

کاهش دمای فن:

یکی از پارامتر هایی که می توان در هنگام ریمپ ecu انجام داد؛ کاهش دمای فن خودرو است. با این کار احتمال سوزاندن واشر و جوش آمدن ماشین کاهش پیدا می کند. کاهش دمای خنک کن باعث جلوگیری از بالا رفتن دمای گیربکس، کاهش تقه های گیربکس، افزایش عمر گیربکس و سایر قطعات خودرو می ‌شود.

تغییر پاشش انژکتور:

در هنگام ریمپ ایسیو می توان میزان پاشش انژکتور را به حالت استاندارد رساند. با این کار میزان مصرف سوخت کمی پایین می آید‌. کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها می‌ تواند یکی از مزیت هایی باشد که به دنبال این فرایند به وجود می آید.

افزایش توان خروجی موتور:

با تغییر پارامترهای سوخت و جرقه در دورهای بالا می توان باعث افزایش توان خروجی موتور شد. در عملیات ریمپ می توان تغییر سوخت و جرقه را در دور های آرام بدون تغییر نگه داشت.

افزایش عمر موتور:

برخی از خودرو های خارجی هنگامی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند دچار مشکلاتی چون احتراق زود هنگام می‌ شوند؛ با ریمپ خودرو به آسانی می توان این مشکل را برطرف کرد و باعث افزایش عمر موتور شد.

رفع تاخیر دریچه گاز:

تاخیر دریچه گاز در هنگام رانندگی در جاده های دوطرفه و سربالایی به خوبی خود را نشان می ‌دهد. تاخیر دریچه گاز باعث می شود نتوان در جاده های دوطرفه به خوبی سبقت گرفت. خاموش شدن و یا کار نکردن با سرعت مناسب در سربالایی ها و ایجاد حوادث خطرناک از دیگر مشکلات تاخیر دریچه گاز است. از طریق ریمپ خودرو می توان مشکل تاخیر دریچه گاز را به خوبی برطرف کرد. رفع این مشکل باعث می شود تا راننده بتواند با کمترین فشار روی پدال گاز بیشترین گشتاور را احساس کند؛ در جاده به راحتی سبقت بگیرد و در سربالایی ها با مشکل مواجه نشود.

حذف محدودیت های خودرو:

به طور کلی از طریق ریمپ ایسیو می ‌توان محدودیت هایی که خودروساز اعمال شده است را برطرف کرد. پارامترهای وسیله نقلیه با توجه به ارتفاع از سطح دریا، کیفیت و نوع سوخت، دما و فشار هوا، وضعیت جاده ها و نوع کاربری ماشین به دقت تنظیم می شود و بیشترین گشتاور و قدرت را به خودرو می دهند.

معایب ریمپ خودرو چیست؟

با وجود تمام مزیت هایی که ریمپ ایسیو دارد می تواند در برخی از مواقع معایبی به دنبال داشته باشد. این معایب می ‌تواند در زمان های زیر به وجود آید:

انجام ریمپ توسط افراد غیر متبحر:

ریمپ ایسیو باید توسط مهندسان تیونینگ با تجربه انجام شود. مهندسان تیونینگ مسلط به زبان انگلیسی، آشنا به نرم افزار و برنامه نویسی می ‌توانند به خوبی از پس ریمپ ایسیو برآیند. انجام ریمپ ایسیو توسط افراد غیر متخصص می تواند باعث اشکال در عملکرد موتور شود.

استفاده از نرم افزارهای غیر اورجینال و بی کیفیت:

به خاطر اینکه ایران در تحریم قرار دارد و به نرم افزارهای اورجینال دسترسی ندارد بسیاری از افراد از نرم‌افزار های بی‌کیفیت و غیر اورجینال برای ریمپ استفاده می کنند که ممکن است معایب بسیار زیادی را برای خودرو به وجود آورد. به عنوان مثال ممکن است باعث افزایش نامعقول گشتاور خودرو شود.  مجموعه ها و افراد متخصص می ‌توانند با راهکارهای هوشمندانه ای به نرم افزارهای اورجینال دسترسی پیدا کنند. به خاطر همین توصیه می شود که ریمپ ایسیو به دست مجموعه های معتبر سپرده شود.

کاهش زیاد دمای موتور و آلایندگی هوا، به هم خوردن نسبت استاندارد سوخت و هوا از جمله مشکلاتی است که ممکن است در اثر انجام ریمپ توسط افراد غیر متخصص و نرم افزارهای غیر اصولی به وجود آید.

نتیجه گیری

ریمپ خودرو فرآیندی است که طی آن مهندسان تیونینگ با تغییر برخی پارامترهای اصلی در ایسیو باعث رفع ایراد و تنظیم بهترین عملکرد موتور می ‌شوند. ریمپ خودرو اگر توسط مجموعه‌ های تخصصی انجام شود؛ می‌ تواند باعث افزایش عملکرد موتور، افزایش طول عمر موتور، افزایش طول عمر گیربکس، کاهش واشر سوزی، جلوگیری از احتراق زودرس و افزایش شتاب خودرو شود. ریمپ ایسیو در تمامی خودرو هایی که دارای سیستم انژکتوری و ایسیو هستند قابل انجام است.