کامپیوتر ماشین

کامپیوتر ماشین (ECU)

کامپیوتر ماشین

 

کامپیوتر ماشین چیست؟

کامپیوتر ماشین یا ECU  که مخفف کلمه Engine unit control است  نوعی واحد کنترل الکترونیکی است که برای اطمینان از عملکرد مطلوب موتور ، یک سری محرک ها را روی موتور احتراق داخلی کنترل می کند. این کار را با خواندن مقادیر زیادی از سنسورها در محفظه موتور ، تفسیر داده ها با استفاده از نقشه های عملکرد چند بعدی) و تنظیم محرک های موتور انجام می دهد. قبل از ECU ، مخلوط سوخت و هوا ، زمان جرقه زنی و سرعت بیکار به صورت مکانیکی تنظیم شده و به صورت مکانیکی و پنوماتیک کنترل می شود.

جالب است بدانید که کامپیوتر ماشین، ماژول کنترل موتور (ECM) نیز نامیده می شود از گرانترین قطعات موجود در خودرو است. کامپیوتر ماشین تاثیر مهمی در کارشناسی ماشین دارد که در ادامه این مقاله آن را توضیح می دهیم.

ECU

تاریخچه کامپیوتر ماشین (ECU)

طرح اولیه ECU در دهه ی هفتاد میلادی شکل گرفت.  در سال 1983 هزاران قطعه به نام ماشین کامپیوتر یا ecu توسط خودرو سازان آمریکایی و ژاپنی وارد بازار شد. از آن زمان به بعد با اضافه شدن آپشن های مختلف به ماشین ها و افزایش پیچیدگی در آن ها این کامپیوتر های ماشین نیز پیشرفته تر شدند.

ماشین کامپیوتر چه کاربردی دارد؟

بیایید خودرو را به بدن انسان تشبیه کنیم. ECU در واقع مغز این بدن خواهد بود . کنترل دیگر اجزای موجود در ماشین در اختیار ECU است. کاربرد های متعددی برای  ECU گفته شده است که مهم ترین آن ها را در زیر مشاهده می کنید. این کاربرد ها به دو دسته امنیتی و غیر امنیتی تقسیم می شود:

کاربردهای غیر امنیتی ECU

  1. نشان دادن معایب خودرو: اصلی ترین وظیفه ی ECU تشخیص معیاب خودرو و اعلام آن با راننده است که معمولا با روشن کردن یک چراغ زرد این کارا را انجام میدهد. ECU این تشخیص را از اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف موجود در خودرو میگیرد، می دهد بنابر این هنگامی که اطلاعات اشتباه و ناهماهنگ دریافت کند پی به وجود مشکلی در ماشین می برد.
  2. کنترل سوخت: یکی دیگر از وظایف اساسی ماشین کامپیوتر کنترل مصرف سوخت می باشد اگر مصرف سوخت خودروی شما بدون دلیل خاصی بالا رفته مطمئن باشید که مشکل از کامپیوتر ماشین شماست.
  3. کنترل شتاب، سرعت و کات آف: خودرو سازان برای موتور اتوموبیل یک محدوده مشخص از دور را تعریف می کنند تا این گونه از سلامت خودرو محافظت کنند و هنگامی که این دور از حد تعریف شده ی خود فراتر رفت این کامپیوتر ماشین است که این وضعیت را کنترل می کند. ECU در این لحظه فرمان توقف سوخت رسانی را صادر می کند.
  4. ثبت وضعیت خودرو به واسطه ارتباط با سنسورها: همه ی سنسورههای موجود در خودرو مستقیما به کامپیوتر ماشین متصل شده اند. سنسورها بدون معطلی اطلاعات مختلف را به ECU انتقال می دهند. ECU هم بر اساس همین اطلاعات، تصمیمات متفاوت می گیرد.
  5. تحلیل اطلاعات و صدور دستور به بخش‌های مختلف: ماشین کامپیوتر به دریافت اطلاعات از سنسور ها می پردازد. و سپس آن ها ثبت و به تحلیل و بررسی آنها نیز می پردازد.

کاربردهای امنیتی ECU

  1. کنترل عملکرد های خاص خودرو در شرایط حساس: باز کردن ایربگ ها، سیستم ترمز اضطراری، عملکرد سیستم زاویه انحراف چرخ‌ها، تماس با اورژانس و دیگر عملکردهای متفاوت تنها به وجود کامپیوتر ماشین بستگی دارند.
  2. جلوگیری از سرقت خودرو: خودرو های امروزی دارای سیستم ضد سرقت هستند. هر سوییچ علاوه بر شکل فیزیکی دارای یک کد دیجیتالی نیز می باشد. کامپیوتر ماشین وظیفه صحت سنجی این کد دیجیتالی را بر عهده دارد. در صورت مغایرت ماشین روششن نخواهد شد. علاوه بر این کامپیوتر ماشین بنا بر اطلاعات خاصی که از سنسورها دریافت می کند آژیر دزدگیر را روشن می کند.

 

سنسورهای کامپیوتر ماشین

سنسورهای متعددی با ECU در ارتباط هستند و به آن اطلاعات را انتقال می دهند از جمله:

  1. فشار مطلق منفی فولد (MAP): این سنشور میزان فشار ورودی به موتور را محاسبه می کند. ECU بر اساس اطلاعات دریافت شده از این سنسور و تحلیل آن ها می تواند به شرایط محیط پی ببرد. به عنوان مثال هنگامی که خودرو در ارتفاعات بالا قرار میگیرد این قابلیت کاربرد دارد. زیرا در ارتفاعات بالا اکسیژن کمتری وجود دارد و بنابراین احتراق متفاوتی در موتور اتفاق خواهد افتاد.
  2. دمای هوای ورودی (IAT):این سنسور که عملا یک دما سنج است هوای ورودی به موتور را بررسی می کند.
  3. جرم جریان هوا (MAF): تشخیص میزان جرم هوا بر عهده سنسور MAF است.
  4. موقعیت میل لنگ (CKP): وظیفه ی این سنسور تشخیص دقیق موقعیت میل لنگ و اطلاع آن به ECU است.
  5. دمای خنک کننده موتور (ECT) : بخشی در خودرو وجود دارد که وظیفه ی آن خنک کردن موتور است . سنسوری برای اندازه گیری این خنک کننده تعبیه شده است.
  6. سنسور اکسیژن (O2): این سنسور فقط در خودروهای انژکتوری وجود دارد. وظیفه ی این سنسور محاسبه ی میزان اکسیژن احتراق نیافته است.
  7. موقعیت گاز (TP): بر روی دریچه گاز سنسوری قرار گرفته که میزان گاز خورجی را به ECU اطلاع می دهد. ECO بر اساس همین اطلاعات میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند.
  8. سنسور سرعت خودرو (VSS): این سنسور برای اندازی گیری دقیق سرعت خودرو و مخابره ی آن به ECU می باشد.
  9. سنسور ضربه ای: این یک سنسور برای ایجاد ایمنی است. بعد از تصادفات شدید دستور قطع سوخت رسانی را صادر می کند.

 

کامپیوتر ماشین با قابلیت برنامه ریزی

بعضی از ECU ها هستند که دارای قابلیت برنامه ریزی مجدد می باشند. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که قطعه ای در خودرو ارتقا می یابد.  در این زمان صاحب خودرو می تواند بر اساس قطعه ی جدید کامپیوتر ماشین خود را مجددا برنامه ریزی کند. البته واضح است که برای این کار تخصص و مهارت شرط است.

تاثیر  ECU  در کارشناسی خودرو

ECU بسیار شبیه به جعبه ی سیاه هواپیماست. چراکه تمام اطلاعات مربوط به خودرو در آن ثبت شده است.  جالب است بدانید اطلاعات موجود در ECU غیر قابل دستکاری و تغییر است. امکان دستکاری در نشان گر میزان مسافت طی شده وجود دارد اما نمی توان اطلاعات ECU  را تغییر داد. تنها کافیست کامپیوتر ماشین را به دستگاه دیاگ متصل کنید تا همه اطلاعات حقیقی ماشین به نمایش دربیاید.

شما می توانید این قطعه و دیگر قطعات خودرو را با مناسب ترین قیمت از سایت یدک نما خریداری کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

همچنین برای دریافت اطلاعات تکمیلی از ECU به این سایت و این سایت مراجعه کنید.